آفتاب
تشریح برنامه‌های"طرح ضیافت الهی و نشاط معنوی"

شرفخانی: بهترین زمان برای حفظ قرآن، اوقات فراغت است

شرفخانی: بهترین زمان برای حفظ قرآن، اوقات فراغت است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح نشاط معنوی و ضیافت الهی، با هدف تقویت باورها و اعتقادات و ایجاد فضای معنوی اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح نشاط معنوی و ضیافت الهی، با هدف تقویت باورها و اعتقادات و ایجاد فضای معنوی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی در نشست خبری تشریح برنامه‌های"طرح نشاط معنوی و ضیافت الهی" با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بقاع متبرکه در راستای افزایش سطح فرهنگ عمومی حرکت‌هایی داشته و برنامه‌های مناسبی را در امامزادگان و بقاع متبرکه تدارک دیده است و درصدد آنیم که بتوانیم این دو طرح را امسال در امامزادگان سراسر کشور پیاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های طرح ضیافت الهی افزود: این برنامه‌ها با هدف تقویت باورها و اعتقادات و ایجاد فضای معنوی شکل گرفته است که اولین برنامه ما در رابطه با قرآن و ارتقای سطح دینی و شرعی مردم از طریق امامزادگان است. نیمی از موقوفات ما برای ماه مبارک رمضان است که از‌ جمله آن‌ها اطعام روزه داران و فقرا، جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) و برنامه‌های شب‌های قدر است که در 2100 امامزاده و بقاع متبرکه این نیات خیرین و موقوفات آن‌ها به اجرا درمی آید.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در طرح ضیافت الهی حضور روحانیون در بقاع متبرکه است که حدود چهار هزار روحانی در این طرح شرکت می‌کنند که بیش از 200 نفر از آن‌ها از حوزه علمیه قم هستند و بقیه روحانیون از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر حضور پیدا می‌کنند و برنامه‌های آن‌ها تحت عنوان سخنرانی، گفتمان دینی، پاسخ به مسایل شرعی و همچنین حضور در خیمه‌های معرفت است که خیمه‌های معرفت ما در 326 امامزاده تشکیل می‌شود و برنامه‌هایی تحت عنوان همه واقف باشیم، خانواده، کودکان، نوجوانان و تبلیغات چندرسانه‌ای را دارد.

شرفخانی خاطرنشان کرد: امسال در طرح ضیافت الهی در امامزادگان و بقاع متبرکه جلسات تفسیری سوره حجرات را داریم و در این راستا کتابی چاپ شده است که در اختیار مبلغین قرار می‌گیرد و یکی دیگر از برنامه‌های ما برنامه گفتمان دینی و معرفتی است که در امامزادگان تحت عنوان برنامه‌های پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر سرفصل‌های برنامه‌های ضیافت الهی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما ترتیل‌خوانی و جزءخوانی قرآن کریم است که این موضوع از مباحث و سنت‌های بسیار حسنه دین ما است که در 1723 امامزاده و بقاع متبرکه این طرح اجرا می‌شود و برنامه‌های امامزادگان شاخص از طریق رسانه ملی و یا استانی پخش می‌شود. قبل از شروع ترتیل‌خوانی قرآن کریم آیاتی کوتاهی را از همان جزئی که قرار است خوانده شود انتخاب می‌کنیم و مفهوم آن‌ را در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا شرکت‌کنندگان از مفاهیم قرآنی هم بهره ببرند و آن‌را درک کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های طرح ضیافت الهی برگزاری محافل انس با قاریان است که طرح 1848 را اجرا می‌کنیم و در این طرح از قاریان داخلی و بین‌المللی همچون قاریان مصری بهره می‌بریم که در این برنامه‌ها شرکت کنند. یکی دیگر از برنامه‌های ما برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن است که در شب 23 ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و حدود یک جزء قرآن کریم که شامل آیه‌های روم، دخان و عنکبوت است خوانده می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌های ما برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوعات سبک زندگی اسلامی است که در این نمایشگاه از محتواهای گرافیکی بهره برده‌ایم.

شرفخانی افزود: یکی دیگر از سرفصل‌های ما در طرح ضیافت الهی برگزاری مناجات خوانی است که در این مناجات‌خوانی‌ها دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعاهای دیگری که تاکید شده است قرار دارد و در بیش از 400 امامزداه این طرح مناجات‌خوانی به اجرا در‌می‌آید. برای شب‌های قدر نیز برنامه‌های گسترده‌ای داریم که بخش گسترده‌ای از آن از طریق رسانه ملی پخش می‌شود.

وی تاکید کرد: در شب میلاد امام حسن (ع) نیز یک طرح سراسری با عنوان طرح "مودت" داریم که در این برنامه خیرین و واقفان و کسانی که علاقمند هستند در راستای وقف فعالیت داشته باشند حضور دارند و هدف ما این است که مشارکت مردمی را در راستای وقف عمومی بالا ببریم همچنین برای روز قدس برنامه‌هایی داریم که بصورت پرشور و باشکوه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: برای نماز عید فطر در 992 امامزاده نماز عید را برگزار می‌کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های طرح ضیافت الهی طراحی کتابچه‌هایی است که در اختیار مبلغ قرار می‌دهیم که همانطور که اشاره کردم یکی از آن کتاب‌ها ترجمه سوره حجرات است.

شرفخانی یادآور شد: همچنین امسال طرح اطعام روزه‌داران را داریم که با عنوان طرح "سفره‌های آسمانی" اجرا می‌شود و گاهی این طرح تحت عنوان سبد کالایی و غذایی بصورت محرمانه در اختیار مستمندان قرار می‌گیرد و همچنین طبق برآورد ما بیش از 7میلیون نفر در ماه مبارک رمضان در امامزادگان اطعام داده می‌شود و 1550 نمایشگاه ضیافت الهی را داریم.

وی در ادامه با اشاره به ویژه برنامه طرح نشاط معنوی افزود: برنامه طرح نشاط معنوی در 1800 بقعه و امامزاده برگزار می‌شود که هدف ما بهینه‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است و همچنین می‌خواهیم در این اوقات فراغت ارزش‌های اخلاقی جوانان و نوجوانان حفظ شود و همچنین بهترین زمان برای حفظ قرآن و حفظ موضوعی آن همین اوقات فراغت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در طرح نشاط معنوی از مربیان و روحانیون بسیار خوبی بهره می‌بریم که این مربیان و روحانیون از قم و سایر شهرستان‌ها هستند. این طرح از 8 تیر شروع می‌شود تا 25 مردادماه ادامه دارد و در سه بخش برنامه داریم. بخش آموزشی، کارگاهی و ورزشی و کتاب‌هایی را امسال تدوین کرده‌ایم که در سه جلد تحت عنوان طرح نشاط معنوی فراخور سن شرکت‌کنندگان در اختیار آن‌ها قرا می‌گیرد و سرفصل‌های این کتاب‌ها بحث‌ها و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی کودکان و نوجوانان است.

شرفخانی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما برنامه آموزش قرآن‌خوانی است و همچنین در طرح نشاط معنوی امسال آموزش ترتیل‌خوانی را داریم و حفظ موضوعی قرآن هم به آن اضافه شده. آموزش‌های هنر را نیز داریم که بنا به فراخور هر منطقه و نیاز شرکت کنندگان در طرح نشاط معنوی برگزار می‌شود. همچنین ما در طرح امسال به ورزش‌هایی که مناسب است اهمیت زیاده داده‌ایم و از امامزادگانی که خودشان ظرفیت ورزشی را دارند، بهره برده‌ایم و آنهایی که ندارند با آموزش‌و پرورش منطقه هماهنگ کرده‌ایم تا از سالن‌های ورزشی بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: ما در حدود 630 امامزاده و بقعه، برنامه‌های طرح نشاط معنوی را طراحی کرده‌ایم که این 630 بقعه طرح یک روزه ما را اجرا می‌کنند و برنامه‌های ما در آن روز شامل برنامه تفریحی، آموزشی و عبادتی است البته این طرح بخاطر اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم برای گرو‌های سنی اجرا می‌شود که به روزه آن‌ها آسیب نرساند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در پایان از برگزیدگان تقدیر می‌شود و اردوهای مشهد و قم را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم. در سال گذشته 135هزارنفر در این برنامه‌ها شرکت کردند و امسال برآورد ما این است که 150هزار نفر شرکت می‌کنند. و دلیل اینکه افزایش چشم‌گیری نداریم به خاطر آن است که طرح نشاط معنوی امسال با ماه مبارک رمضان همراه شده است.

شرفخانی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در طرح نشاط معنوی تربیت حفاظ قرآنی است، طبق خواسته مقام معظم رهبری که ایشان فرمودند حدود 10میلیون حافظ باید داشته باشیم سازمان اوقاف یک میلیون آن را تقبل کرده بود و تاکنون 317هزار‌ نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند و طبق برآورد ما امسال به 650 هزار نفر می‌رسند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما تربیت مربیان حافظ قرآنی است که در این طرح 300هزار مربی شرکت کرده‌اند که 1630 نفر آنها از مرکز تربیت مربی استان قم هستند و بقیه مربیان از سایر استان‌های کشور می‌باشند و آزمون تربیت مربیان طی دو مرحله در مهر و اسفندماه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما آموزش مجازی حفظ قرآن کریم است که تاکنون 1400 نفر در این طرح شرکت کرده‌اند و ما امسال دو استان را در این طرح زیر پوشش قرار داده‌ایم که قرار است در طرح آموزش مجازی شرکت کنند.

شرفخانی تصریح کرد: ما با طرح 1448 نیز مشارکتی داشته‌ایم که کتاب‌های آن‌ها را بصورت گسترده چاپ کرده‌ایم و در امامزادگان در اختیار مردم قرار داده‌ایم.

وی در ادامه با اعلام این خبر که یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف طرح تکریم و بزرگداشت امامزادگان بصورت موضوعی است، افزود: 5 ذی‌القعده در تقویم، روز بزرگداشت امامزادگان است و ما امسال اولین کنگره ملی "بی‌بی‌حکیمه" را داریم که این کنگره تحت عنوان شخصیت این بی‌بی و کرامات و نقش ایشان در تاریخ برگزار می‌شود. این امامزاده در استان کهگیلویه و‌ بویراحمد است و جزء امامزادگان واجب‌التعظیم ما است به همین دلیل ما اولین کنگره را در راستای مقام والای ایشان برگزار می‌کنیم ولی به دلیل شرایط آب‌وهوایی آن منطقه اختتامیه این کنگره همزمان با با دهه ولایت برگزار می‌شود ولی مهلت ارسال آثار تا پایان دهه کرامت است.

شرفخانی در پایان گفت: دومین برنامه‌ ما برگزاری اولین کنگره و بزرگداشت امامزادگان آران و بیدگل است که این کنگره نیز با عنوان معرفی شخصیت آن امامزادگان برگزار می‌شود و یکی دیگر از کنگره‌های ما کنگره حضرت حسین‌بن‌موسی‌الکاظم است که این امامزاده در طبس است و این کنگره به‌صورت مشارکتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N362703

وبگردی