آفتاب

لبخند دست‌ راست‌ بن‌ لادن‌ بعد از تبرئه + عکس

لبخند دست‌ راست‌ بن‌ لادن‌ بعد از تبرئه + عکس

دادگاه امنیتی اردن دست راست اسامه بن لادن را از اتهام برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی در سال ۱۹۹۸ میلادی تبرئه کرد.

به گزارش جهان به نقل از ابنا، دادگاه رسیدگی به جرایم امنیتی در اردن روز گذشته «عمر بن محمود بن عثمان» مشهور به "ابوقتاده" شیخ تندروی سلفی را از اتهام برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی در سال ۱۹۹۸ میلادی تبرئه کرد.

ابوقتاده که زمانی دست راست «اسامه بن‌لادن» سرکرده به هلاکت رسیده شبکه تروریستی القاعده در اروپا بود در رابطه با توطئه تروریستی سال ۱۹۹۸ برای حمله به مدرسه آمریکاییها در امان پایتخت اردن متهم شده بود و به همین علت هم انگلیس او را به اردن تحویل داد تا در آنجا محاکمه شود.


وی بیش از ۸ سال در برابر استرداد به اردن مقاومت کرده بود اما در نهایت این اتفاق افتاد. دادگاه اردن نیز در رابطه با این اتهام او را تبرئه کرد اما هنوز اتهام تروریستی دیگری علیه او مطرح است که قرار شد در جلسه بعدی در ماه سپتامبر به آن رسیدگی و حکم صادر شود. طرفداران و بستگان ابوقتاده از صدور این حکم خوشحال شدند.

قاضی ثنیبات، وکیل ابوقتاده گفت: به نظر من در این مرحله عدالت اجرا شده است. اما ما منتظر مراحل بعد هستیم و من نمی‌خواهم بیش از این توضیح دهم زیرا نمی‌خواهم در تصمیم دادگاه درباره موارد دیگر اتهامی تاثیر بگذارم. من نه فقط از تبرئه شدن شیخ ابوقتاده خوشحالم بلکه به این علت که دادگاه اعتبار کشور را با این رأی حفظ کرد خوشحالم، این مسئله‌ای مهم است و با این حکم عدالت اجرا شد.

عمر بن محمود بن عثمان مشهور به "ابوقتاده" فلسطینی است. او در سال ۱۹۶۰ در بیت لحم به دنیا آمد و دارای تابعیت اردنی بود.

ابوقتاده معتمد اسامه بن لادن از سال ۱۹۹۳ به عنوان پناهنده در انگلیس زندگی می‌کرد. او در آنجا به عنوان روحانی تندرو و نظریه‌‌پرداز "جهاد جهان‌گیر" شهرت یافت.

ابوقتاده پس از تبرئه شدن خوشحال بود و خندید اما این سلفی باید هنوز در زندان بماند، چون محاکمه‌ای دیگر در انتظار اوست. اتهام دیگر او این است که در برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی به جهانگردان در اردن - که البته ناکام ماند - شرکت داشته است. ابوقتاده این اتهام را نیز رد کرده است.
کد N362483

وبگردی