آفتاب

درخواست برگزاری مذاکره میان طرفین درگیری‌ در جمهوری آفریقای مرکزی

درخواست برگزاری مذاکره میان طرفین درگیری‌ در جمهوری آفریقای مرکزی

رئیس جمهوری چاد پس از نشستی با دیگر رهبران منطقه در حاشیه نشست اتحادیه آفریقا در مالابو گفت: وضعیت در جمهوری آفریقای مرکزی به بن بست رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، ادریس دبی ایتنو، رئیس جمهوری چاد افزود: الان زمان آن رسیده که تصمیم‌های جدی اتخاذ کنیم تا جمهوری آفریقای مرکزی بار دیگر شاهد صلح باشد اما این مساله نیازمند مذاکرات صادقانه و جدی میان تمامی احزاب این درگیری است.

جمهوری آفریقای مرکزی بیش از یک سال است که دچار آشوب و ناآرامی شده و درگیری میان مسلمانان سلکا و مسیحیان ضد بالاکا باعث کشته شدن هزاران تن و بی‌خانمان‌ شدن یک چهارم از جمعیت 4.5 میلیون نفری این کشور شده است.

کشته شدن 17 مسلمان در کمپنی در منطقه باباری مرکزی منجر به موج جدید خشونت‌های تلافی جویانه شد که در آن 70 تن کشته شدند.

با وجود حضور حافظان صلح اتحادیه آفریقا و فرانسه در این کشور، بدرفتاری‌ها و خشونت‌ها از سوی گروه‌های مسلح هر دو طرف علیه غیرنظامیان همچنان ادامه دارد.

پل بالا، رئیس جمهوری کامرون به دنبال این نشست گفت: رهبران این اتحادیه خواستار برگزاری مذاکره میان طرفین درگیر در جمهوری آفریقای مرکزی هستند.

وی افزود: نظر ما این است که در راستای بازسازی جمهوری آفریقای مرکزی، در این نشست باید تمامی نیروهای مختلف در کشور از جمله احزاب سیاسی، سازمان‌های غیردولتی، رهبران مذهبی، ضد بالاکاها، سلکاها و همگان حضور داشته باشند.

یکی از منابع دیپلماتیک گفت: تا پیش از امروز هیچ مذاکره‌ای میان عاملان اصلی برگزار نشده و دولت انتقالی کاملا مجزا شده است.

انتهای پیام

کد N362391

وبگردی