آفتاب
رییس دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری:

تولید اندیشه از مهم‏ترین رسالت‎های دانشگاه اسلامی است

تولید اندیشه از مهم‏ترین رسالت‎های دانشگاه اسلامی است

رییس دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری گفت: در دین اسلام ارزش علم چندین برابر عبادت بیان شده است؛ بنابراین بر اساس این بینش و با استناد به قرآن، احادیث و روایات باید دانشگاه اسلامی را تعریف و به شاخص‌های آن دست یافت.

حسینعلی قجری در گفت‎وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری، با اشاره به ضرورت اسلامی شدن دانشگاه‌ها، اظهارکرد: اسلامی شدن دانشگاه‌ها از دغدغه‎های اصلی نظام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در همین راستا سندی تحت عنوان دانشگاه اسلامی تدوین شد.

وی دانستن رسالت دانشگاه و سپس دریافتن معنای اسلامی شدن را دو گام اساسی در راستای رسیدن به ضرورت اسلامی شدن دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: تعلیم و تربیت و تولید اندیشه از مهم‏ترین رسالت‎های دانشگاه در راستای حرکت جامعه به سمت بهزیستی و رسیدن به رشد و کمال است.

جامعه با دانشگاه سالم در مسیر پیشرفت قرار می‎گیرد

قجری دانشگاه را مغز متفکر جامعه دانست و افزود: مغز، مسیر را برای سایر اعضا مشخص می‎کند و چنانچه دچار مشکل شود بدن نمی‎تواند مسیر شایسته‌ای را طی کند؛ بر همین اساس جامعه‌ای نیز که دارای دانشگاه سالم نباشد جامعه سالمی نز نخواهد داشت و نمی‌تواند در مسیر تعالی و پیشرفت سیر کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ارزش علم از نگاه اسلام، اظهارکرد: در جای جای قرآن، احادیث و روایات ارزش علم چندین برابرعبادت بیان شده است؛ همچنین بر ارزش معلم و دانشجو نیز تاکیدات ویژه‌ای وجود دارد. بنابراین بر اساس این بینش و با استناد به قرآن، احادیث و روایات باید دانشگاه اسلامی را تعریف و به شاخص‌های آن دست یافت.

رییس پیام نور استان علم محوری را از شاخص‌های یک دانشگاه اسلامی دانست و گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نیز دانشگاهی اسلامی است که علمی- تحقیقی باشد که اگر این چنین نباشد دانشگاه اسلامی نخواهد بود.

وی تاثیر بنیادین علم بر رفاه، سلامت و پیشرفت جامعه را یادآور شد و حاکمیت روحیه علمی بر دانشگاه‌ها را ضروری عنوان کرد.

به گفته وی، به تبع ارزشی که در دانشگاه اسلامی به علم داده می‎شود حرمت و ارزش استاد و دانشجو نیز حفظ می‎شود.

قجری مسئولیت‌پذیری را از دیگر شاخص‌های دانشگاه اسلامی بر شمرد و اظهارکرد: یک دانشگاه اسلامی نه تنها احساس مسئولیت داشته و خود را تافته جدا بافته نمی‎داند، بلکه خود را موظف به شناسایی دردهای جامعه می‌داند و برای رفع آن راهکارهای موثر ارائه می‎دهد.

پژوهش محوری از ویژگی‌های دانشگاه اسلامی است

وی با بیان اینکه پژوهش محوری از دیگر ویژگی‌های دانشگاه اسلامی است، تصریح کرد: دانشگاهی اسلامی است که با تحقیق و پژوهش مشکلات جامعه را دریابد و با نمایان ساختن حق از باطل جامعه را در مسیر درست هدایت کند.

رییس دانشگاه پیام نور استان با اشاره به ضرورت پرهیز دانشگاه اسلامی از تعصب گرایی و افراط گری، افزود: اسلام همواره مسلمانان را به پرهیز از تعصب گرایی و افراط گری و داشتن دید باز نسبت به مسائل دعوت کرده است؛ بر همین اساس یک دانشگاه اسلامی باید با دوری از باند و جناح و سیاسی بازی، هیچ گاه در خدمت گروه‌های خاص قرار نگیرد.

وی همچنین حاکمیت نشاط علمی، حفظ کرامت انسانی و ارزش‎های اسلامی و توجه به فضائل اخلاقی را از دیگر شاخص‌های یک دانشگاه اسلامی بر شمرد و تلاش مسئولان در راستای تحقق این مطالبه به حق جامعه اسلامی را خواستار شد.

انتهای پیام

کد N362186

وبگردی