آفتاب

پیشروی‌های ارتش عراق در تکریت

پیشروی‌های ارتش عراق در تکریت

نیروهای عراقی پس از اینکه توانستند تروریست‌های گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش را از جنوب استان صلاح الدین بیرون برانند به پیشروی‌هایی در این استان دست یافتند.

نیروهای عراقی پس از اینکه توانستند تروریست‌های گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش را از جنوب استان صلاح الدین بیرون برانند به پیشروی‌هایی در این استان دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، ارتش عراق به تلاش‌های خود برای بیرون راندن تروریست‌ها از شهر تکریت، زادگاه صدام واقع در استان صلاح الدین در شمال عراق ادامه می‌دهد.

پس از اینکه نیروهای ویژه عراقی توانستند دانشگاه تکریت را واقع در یک مسیر دارای اهمیت استراتژیک از تروریست‌ها پس بگیرند، نیروهای هوایی ارتش روز جمعه دست به حملات گسترده‌ای به پایگاه‌های داعش زدند.

یک مسئول عالی رتبه عراقی خاطرنشان کرد که این حملات با هدف حمایت از سربازان مستقر در این دانشگاه است و مقدمه‌ای برای حمله گسترده جهت بازپس گیری این شهر است که از سوی نیروهای ارتش به صورت کامل محاصره شده است.

در همین حال مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در کنفرانسی خبری با ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که ماده 140 قانون اساسی عراق که درخصوص مناطق مورد مناقشه است اجرا شده و این مسئله پایان یافته است.

نیروهای کرد توانسته‌اند با بهره‌گیری از تحولات شمال عراق کنترل برخی مناطق مورد مناقشه با دولت مرکزی از جمله کرکوک را در اختیار بگیرند.

بارزانی گفت: پیشتر در این مناطق نیروهای عراقی حضور داشتند و خلاء امنیتی رخ داد و نیروهای پیش مرگ کرد برای پر کردن این خلاء دست به کار شدند و در حال حاضر این ماده اجرا شده است.

وی گفت: ما 10 سال صبر کردیم تا مشکل این مناطق مورد مناقشه بر اساس ماده 140 حل شود اما این امر هیچ فایده‌ای نداشت. ماده 140 در خصوص اجرای همه پرسی در مورد مناطق مورد مناقشه است به ویژه در مورد اینکه ساکنان تصمیم بگیرند که به کردستان ملحق شده یا به بغداد بپیوندند.

در همین حال فهرست ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی خواهان تاخیر در برگزاری جلسه پارلمان در رو سه شنبه شد تا آنکه توافقی درخصوص طرح ملی صادر شود که امنیت و وحدت کشور را برقرار سازد.

در بیانیه این ائتلاف آمده است که باید قبل از نخستین جلسه پارلمان توافق سیاسی حاصل شود. پیشتر آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان از فراکسیون‌های سیاسی خواسته بودند تا قبل از برگزاری جلسه سه شنبه پارلمان درخصوص تعیین نخست وزیر و رئیس جمهور و رئیس پارلمان به توافق دست یابند.

از سوی دیگر یک مقام عالیرتبه آمریکایی اعلام کرد که چند پهپاد بر فراز آسمان بغداد به پرواز درآمده است که هدف از آن حفاظت از مشاروان و دیپلمات‌های آمریکایی است.

وی خاطرنشان کرد که این دستور به این پهپادها داده نشده است که دست به حملاتی علیه گروه‌های تندرو بزنند.

در همین حال سازمان جهانی مهاجرت خواهان گشودن گذرگاه‌های انسانی برای کمک به ده‌ها هزار آواره شد که به دلیل تنش‌های امنیتی به مناطقی در شمال عراق به ویژه در منطقه کردستان فرار کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N361959

وبگردی