آفتاب
محمدیان:

مساجد نقش موثری در تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند

مساجد نقش موثری در تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مساجد نقش مهمی در تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تفاوت کارکردهای فرهنگی- اجتماعی مساجد با ارگان‌های دیگر اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد از معارف دینی فاصله نمی‌گیرد، در حالی که این مسئله در ارگان‌های دیگر مطلقا وجود ندارد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فعالیت فرهنگی اجتماعی به دور از معارف اسلامی را در جامعه اسلامی مضر دانست و گفت: وجود فاصله میان فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در جامعه اسلامی با موازین اسلامی بسیار خطرناک است و این فاصله بحمدالله در فعالیت‌های مساجد دیده نمی‌شود.

محمدیان ادامه داد: همین مسئله مساجد را نسبت به دیگر نهادها متمایز کرده و اهمیت توجه و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مساجد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به لزوم اولویت اختصاص بودجه و امکانات به مساجد نسبت به دیگر ارگان‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه مساجد برای انجام فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مختلف با مشکل کمبود بودجه و امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی که دولت برای اختصاص بودجه جهت انجام فعالیت‌های این چنینی باید مسجد را به عنوان الگوی خود قرار دهد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، توجه به منویات امام(ره) و مقام معظم رهبری را نیز یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مساجد دانست.

محمدیان به تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی به عنوان یکی از مطالبات چند سال اخیر رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سالی است که مسئله سبک زندگی را مطرح کرده‌اند و مساجد با توجه به نقشی که در تحقق منویات ایشان بر عهده دارند، به دنبال ارائه الگو در این خصوص بوده‌اند.

وی جهت گیری برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مساجد در جهت معرفی و تبیین این سبک زندگی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: جهت گیری برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مساجد در جهت تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی نکته مهمی است که نباید به سادگی از مقابل آن عبور کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور مردم در مساجد را از اصول تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و ادامه داد: این مسئله به رشد شکوفایی خانواده‌های اسلامی می‌انجامد.

محمدیان در خصوص نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حضور پررنگ‌تر مردم در مساجد نیز گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با حمایت از برنامه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی مساجد و کمک به افزایش بودجه و تجهیز امکانات‌شان، فضا را برای حضور پررنگ مردم مهیا می‌کند.

وی به التزام نهادهای فرهنگی در حمایت از فعالیت‌های فرهنگی مساجد اشاره کرد و یادآور شد: امام جماعت به عنوان یکی از نمادهای اصلی مساجد باید با قشرهای مختلف نمازگزاران ارتباط برقرار کند تا از این طریق مردم برای حضور در مساجد ترغیب شوند.

انتهای پیام

کد N361733

وبگردی