آفتاب

بهمن کشاور در مورد سخنان عضو جبهه پایداری :به روحانی و خاتمی افترا زده است

بهمن کشاور در مورد سخنان عضو جبهه پایداری :به روحانی و خاتمی افترا زده است

بهمن کشاورز، با اشاره به سخنان کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری که جریان اعتدال را برانداز معرفی کرده و خاتمی را ضدانقلاب خوانده است در سرمقاله روزنامه آرمان نوشت:

آنجا که گفته مي‌شود «اسرار پشت پرده جريان اعتدال با هدف براندازي نظام است و عناصر فتنه‌گر به مناصب حکومتي گمارده شده‌اند....» حسب مورد مي‌تواند افترا يا اشاعه اکاذيب تلقي شود زيرا اولا منظور از جريان اعتدال از نظر عرف مشخص ومعلوم و اين صفت و تعبير ناظر به آقاي رئيس‌جمهور و دولت و طرفداران ايشان است. ثانيا براندازي جرم محسوب مي‌شود و همان چيزي است که تحت عنوان محاربه مورد بررسي تشکيلات قضايي قرار گرفته و به صدور احکام سنگين عليه افراد منتهي شده است. ثالثا هرچند عناصر فتنه تعريف قانوني ندارند اما در عرف همگان مي‌دانند منظور گوينده از عناصر فتنه چه افرادي است. اين افراد نوعا محاکمه و محکوم شدند يا تحت تعقيب هستند.

گوينده اين عبارات در مورد دولت و جريان اعتدال بايد بتواند ثابت کند افرادي که عرفا عناصر وابسته به فتنه محسوب مي‌شوند به مناصب حکومتي گماشته شده‌اند در غير اين صورت عمل قابل تعقيب به عنوان اشاعه اکاذيب است. توجه شود که صرف نام‌گذاري افراد به عنوان فتنه‌گر باعث نمي‌شود ايشان را از عناصر فتنه بدانيم بلکه وجود حکم قطعي از دادگاه يا حداقل وجود قرار مجرميت و کيفرخواست لازم است.

نسبت دادن اينکه جناب آقاي رئيس‌جمهور اسبق از عنصر کليدي ضدانقلاب است با اين استدلال که وي به ديدن يک زنداني آزاد شده رفته مي‌تواند حسب مورد توهين ساده يا حتي افترا تلقي شود زيرا صفت «ضدانقلاب» در عرف جاري مفهوم مشخصي دارد و شنونده از شنيدن آن به منظور گوينده که واجد معناي منفي و توهين‌آميز و متهم‌کننده است، پي مي‌برد. بنابراين نمي‌توان به سادگي افراد را به ضدانقلاب بودن متهم کرد مگر اينکه احکام قطعي دادگاه‌ها در اين مورد وجود داشته باشد. به ديدن افرادي رفتن که نشانه‌اي از کرامت انساني و حسن رابطه با دوستان و مردم است نمي‌تواند دليل بر ضدانقلاب بودن افراد تلقي شود حتي اگر فرد يا افراد ملاقات شونده به جرمي متهم يا بابت آن محکوم شده باشند. فراموش نکنيم افراد پس از تحمل کيفر همانند پيش از اجراي حکم بي‌گناه و مصون از تعرض شناخته مي‌شوند.

 

17302

کد N361723

وبگردی