آفتاب

مونته نگرو برای عضویت در ناتو تا سال 2015 انتظار می کشد

مونته نگرو برای عضویت در ناتو تا سال 2015 انتظار می کشد

بلگراد- ایرنا- هماهنگ کننده مونته نگرو در امور ناتو روز جمعه گفت که حکومت پودگوریتسا در طول سال 2015 میلادی برای عضویت در ناتو دعوت خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه های اینترنتی بالکان، ˈنبویشا کالوجروویچˈ در اجلاسی با عنوان ˈمسیری برای آینده مطمئنˈ که در شهر ساحلی (هرسگ نووی) در شمال مونته نگرو برگزار شد، افزود: حکومت پودگوریتسا مطمئناً در طول سال آینده برای عضویت در ناتو دعوت می شود.

وی با اشاره به اینکه مونته نگرو در چهار سال گذشته اقدامات زیادی را از جمله اصلاحات در نهادهای مختلف انجام داده، گفت که پودگوریتسا به اصلاحات و شرایط عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا ادامه می دهد.

ˈآندرسن فوگ راسموسنˈ دبیر کل ناتو نیز هفته گذشته در بروکسل پس از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در جمع خبرنگاران گفت که مونته نگرو در سال جاری برای عضویت در ناتو دعوت نخواهد شد.

به گفته وی، این سازمان نظامی تا پایان سال 2015 میلادی برای عضویت مونته نگرو به ناتو تصمیم می گیرد.

مقامات مونته نگرو امیدوار بودند که در نشست سران ناتو که سپتامبر سال جاری میلادی در انگلیس برگزار می شود، پودگوریتسا برای عضویت در این سازمان نظامی فراخوانده شود.

ˈمیلو جوکانوویچˈ نخست وزیر مونته نگرو پیشتر در این باره ضمن مهم دانستن تقویت حمایت عمومی برای عضویت مونته نگرو در ناتو گفت: دولت با استدلال های قوی بایستی مردم را به اهمیت عضویت کشور در این سازمان نظامی آشنا کند.

نخست وزیر مونته نگرو اضافه کرد: عضویت در ناتو ضمن اینکه ثبات و امنیت کامل کشور را ضمانت می کند، موجب صلح در منطقه بالکان غربی و افزایش قابل توجه سرمایه گذاری خارجی در کشور می شود.

مونته نگرو چهارم دسامبر سال 2009 به برنامه طرح عملی ناتو پذیرفته شد که آخرین مرحله و یکی از شرایط مهم برای عضویت هر کشور در پیمان ناتو است.

آخرین سنجش افکار عمومی در مونته نگرو نشان می دهد که بیشتر مردم این کشور با عضویت کشورشان در پیمان آتلانتیک شمالی مخالفند.

مونته نگرو در راستای تلاش برای عضویت در ناتو اخیراً اقدام به گشایس پایگاه اینترنتی کرده است تا اینکه مخاطبان با مراجعه به این پایگاه اینترنتی بتوانند از تمامی اطلاعات برای فعالیت دولت در روند همگرایی مونته نگرو آگاه شوند.

آخرین گسترش اعضای ناتو در سال 2009 انجام شد که در آن کرواسی و آلبانی به عضویت در آن در آمدند.

مونته نگرو که با حدود 600 هزار نفر جمعیت کوچکترین کشور در بالکان غربی به شمار می رود، به لحاظ بالا بردن ضریب امنیتی و همچنین به خاطر سرعت بخشیدن به عضویت در اتحادیه اروپا تلاش دارد که به این پیمان نظامی ملحق شود.

مونته نگرو آخرین جمهوری از یوگسلاوی سابق است که در 21 ماه می 2006 با برگزاری همه پرسی از صربستان جدا شد.

اروپام**2061**1504
کد N361671

وبگردی