آفتاب

شنبه آغاز ماه مبارک رمضان در صربستان اعلام شد

شنبه آغاز ماه مبارک رمضان در صربستان اعلام شد

بلگراد-ایرنا- شنبه هفتم تیرماه، نخستین روز ماه مبارک رمضان در صربستان اعلام شد، این ایام برای مسلمانان این کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، ˈمحمد یوسف اسپاهیچˈ مفتی صربستان در پیامی از شروع ماه مبارک رمضان در روز شنبه 28 ژوئن ( 7 تیر) خبر داد و این ماه مبارک را به مسلمانان تبریک گفت.

مفتی صربستان مسلمانان را در این کشور دعوت کرد که این ماه مبارک را با خداوند متعال و با تمامی مردم اطراف خود در صلح و شادی و تندرستی بگذرانند.

وی به مناسبت شروع ماه مبارک رمضان در جمع خبرنگاران صلح را برای مسلمانان صربستان و تمامی مسلمانان و تمامی مردم جهان آرزو کرد.

ˈآدم زیلکیچˈ رییس العلمای جامعه اسلامی صربستان در بلگراد نیز در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ضمن تبریک شروع این ماه مبارک، تمامی مسلمانان این کشور را به دوری از گناه و بدخواهی برای دیگران و پرهیز از اختلافات فراخواند.

زیلکیچ همچنین در پیام ماه رمضان خود، ضمن مهم شمردن این ماه مبارک، فلسفه روزه گرفتن را برای مسلمانان یادآور شد و گفت که مردم با روزه گرفتن می توانند روح و تن خود را تزکیه کنند.

ˈمدوود دودیچˈ رییس العلمای جامعه اسلامی منطقه سنجاک در جنوب صربستان همچنین ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به مسلمانان، این ماه مبارک را ماه قرآن، افزایش عبادت، اقدامات بیشتر بشر دوستانه و نزدیک شدن بیشتر به خدا دانست.

شخصیت های سیاسی صربستان نیز شروع ماه مبارک رمضان را به مسلمانان این کشور تبریک گفتند و برای آنها تندرستی و موفقیت آرزو کردند.

مسلمانان صربستان معتقدند ماه مبارک رمضان خیر و برکت را در سفره ها افزایش می دهد و مسلمانان نزدیکی بیشتری را به خداوند احساس می کنند.

با پایان یافتن ماه رمضان، مراسم عید فطر به عنوان یکی از دو عید بزرگ (قربان) در صربستان، آغاز می شود.

مسلمانان صربستان در عید فطر در مرکز بلگراد و برخی شهرهای این کشور سفره بزرگی را برپا می کنند و همه مردم را پای این سفره دعوت و از آنها با غذا و شیرینی پذیرایی می کنند.

نماز عید فطر نیز در پایان ماه مبارک رمضان با حضور جمع کثیری از مسلمانان و همچنین برخی دیپلمات های کشورهای مسلمان در صربستان در مسجد بزرگ بایراکلی بلگراد برگزار می شود.

براساس آخرین سرشماری های غیررسمی بیش از 300 هزار مسلمان در صربستان زندگی می کنند که حدود 100 هزار نفر آنان در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند.

اروپام**2061**1010
کد N361422

وبگردی