آفتاب

مشاور پوتین: رئیس‌جمهوری اوکراین نازی و فاقد مشروعیت است

مشاور پوتین: رئیس‌جمهوری اوکراین نازی و فاقد مشروعیت است

یک مقام دولتی روسیه، رئیس‌جمهوری اوکراین را نازی و معاهده میان اتحادیه اروپا و اوکراین را فاقد مشروعیت خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "سرگئی گلازیف"، یکی از مشاروان ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، موافقت دولت اوکراین با معاهده همکاری اقتصادی و تجاری با اتحادیه اروپا را به شدت محکوم کرده و گفته است که این معاهده و امضاکننده آن فاقد مشروعیت هستند.

معاهده جدید اوکراین و اتحادیه اروپا در اجلاس رهبران کشورهای عضو در بروکسل امضا شد و در نتیجه آن، اوکراین به عنوان "عضو وابسته" اتحادیه از تسهیلات تجاری ویژه و کمک‌های اقتصادی اتحادیه اروپا برخوردار شده است. پترو پروشنکو، رئیس جمهوری جدید اوکراین، در مراسم امضای این معاهده حضور داشت. در ماه مارس سال جاری، بخش سیاسی این معاهده شامل ارتباط نزدیکتر با اروپائیان توسط دولت موقت اوکراین امضا شده بود.

مشاور پوتین در مصاحبه با شبکه بی‌.بی‌.سی، اروپائیان را متهم کرد که در اوکراین دست به کودتای نظامی زدند و نازی‌ها را روی کار آوردند. وی افزود: این دولت نازی در اوکراین بزرگترین منطقه آن کشور را بمباران کرده است.

گلازیف در پاسخ به این سوال که آیا پترو پروشنکو، رئیس جمهوری جدید اوکراین را "نازی" می‌داند گفت که "البته." پیش از این هم برخی دیگر از مقامات روسیه ملی‌گرایان اوکراینی را نازی و راهزن توصیف کرده بودند و در مقابل، مقامات اوکراینی از شبه‌نظامیان جدایی طلب تحت حمایت روسیه با عنوان "تروریست" نام می‌برند.

مشاور ارشد ولادیمیر پوتین در مورد نتیجه امضای این معاهده هشدار داد و گفت: "فکر می‌کنم که پس از امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا، وقتی که این فرانکشتاین نازی که به دست بورکرات‌ها و سیاستمداران اروپایی متولد شده بر در کشورهای اروپایی نیز بکوبد، آن وقت است که مردم اروپا متعحب خواهند شد." این مقام روسی گفت که پترو پروشنکو "فاقد مشروعیت" است زیرا ساکنان برخی از مناطق اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه شرکت نکردند. بر اساس برخی گزارش‌ها، مقامات روسیه نظرات آقای گلازیف را منعکس کننده نظر رسمی دولت خود ندانسته‌اند.

اظهارات سرگئی گلازیف در حالی اعلام شد که ولادیمیر پوتین اخیرا از تماس با رئیس‌جمهوری جدید اوکراین جهت حل بحران کنونی استقبال کرده است. دولت روسیه گفته است که برای حل بحران کنونی، باید در اوکراین نظام فدرال همراه با اختیارات گسترده برای مناطق دارای اکثریت روس‌تبار برقرار شود اما مخالفان این نظر با اشاره به انضمام "جمهوری خودگردان کریمه" به خاک روسیه، این پیشنهاد را زمینه‌ساز تجزیه اوکراین دانسته‌اند.

در خبری دیگر از اوکراین، منابع سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته‌اند که جدایی‌طلبان مسلح شرق اوکراین چهار تن از ناظران این سازمان را که در اختیار داشتند آزاد کرده‌اند هر چند هنوز چهار تن دیگر از گروگان‌ها آزاد نشده‌اند. افراد آزاد شده از شهروندان سوئیس، ترکیه، استونی و دانمارک هستند و به عنوان اعضای یک هیات یکصد نفره برای بررسی اوضاع اوکراین و تلاش برای کاهش تنش در ماه آوریل به شرق اوکراین رفته بودند که شبه نظامی طرفدار روسیه آنان را بازداشت و به جاسوسی متهم کردند.

انتهای پیام

کد N361273

وبگردی