آفتاب
تحولات اوکراین/

تصمیم پوروشنکو برای اجرای توافق با اتحادیه اروپا/ اتهامات روسیه علیه ناتو

تصمیم پوروشنکو برای اجرای توافق با اتحادیه اروپا/ اتهامات روسیه علیه ناتو

تصمیم پوروشنکو برای اجرای توافقنامه مشترک با اتحادیه اروپا، تماس تلفنی کری و لاوروف درباره کی یف و اتهامات روسیه علیه ناتو از جمله تحولات این اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، راشاتودی از تصمیم پترو پوروشنکو رئیس‌ جمهوری اوکراین برای اجرای توافقنامه مشترک با اتحادیه اروپا پس از امضای این توافق در تاریخ 27 ژوئن (6 تیر) خبر داد.

رسانه های روسی همچنین درخواست رئیس جمهوری اوکراین از کمیسیون ونیز برای بررسی اصلاحات پیشنهادی به قانون اساسی این کشور را تیتر کردند که در صورت تصویب پیش نویس اصلاحات قانون اساسی رئیس جمهوری اوکراین از قدرت بیشتری برای اداره امور برخودار می شود.

پوروشنکو همچنین در نشستی با "گیانی بوکویئچیو" رئیس این کمیسیون در بروکسل خواستار تمرکززدایی قدرت در اوکراین شده است که مهمترین عامل طرح صلح برای منطقه دونباس (جنوب شرق اوکراین) به شمار می رود.

صدای روسیه همچنین از تماس تلفنی جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسی درباره تحولات اوکراین، تاکید بر لزوم تمدید آتش بس در این کشور و آغاز هرچه سریعتر مذاکرات مستقیم میان طرفین درگیر بر اساس نتایج اولین دیدار نمایندگان کی یف و دونتسک در جنوب شرقی اوکراین در 23 ژوئن (2 تیر)خبر داد.

آتش بس اعلام شده از سوی "پترو پوروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین که به صورت یکجانبه و به منظور تسلیم شدن جدایی طلبان مناطق شرقی به اجرا گذاشته شده روز جمعه به پایان می رسد.

لاوروف همچنین در تماس تلفنی با فرانک اشتاین مایر همتای آلمانی ضمن بررسی اوضاع اوکراین خواستار تمدید آتش بس برای برگزاری مذاکرات دو جانبه میان طرفین درگیر در خصوص کمک سازمان امنیت و همکاری اروپا شد که پترو پوروشنکو در تاریخ 20 ژوئن (30 خرداد) آن را اعلام کرد و زمان آن پایان یافته است.

همزمان با افزایش تنشها میان غرب و مسکو بر سر اوکراین، "مارایا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست وزرای خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل ناتو را به تلاش برای افزایش تنش‌ های نظامی در مرزهای مشترک روسیه و اوکراین متهم کرد.

کد N361264

وبگردی