آفتاب

ادعای رسانه ترکیه: موازنه قدرت در منطقه برهم می خورد

ادعای رسانه ترکیه: موازنه قدرت در منطقه برهم می خورد

آنکارا – ایرنا – همزمان با حملات داعش در عراق و سفر هیات بلندپایه ای از اقلیم کردستان عراق به ترکیه و تاکید نخست وزیر ترکیه و اقلیم کردستان بر توسعه و تعمیق همکاریهای انرژی دوطرف، رسانه ترکیه ای از نزدیک بودن برهم خوردن موازنه قدرت در منطقه خبر داد.

به گزارش ایرنا، ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز گذشته در راس هیاتی به دعوت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به آنکارا آمد و با نخست وزیر، وزیران خارجه و انرژی و رییس سازمان اطلاعات ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

در این سفر ˈقباد بارزانیˈ معاون نخست وزیر و آشتی هورامی، وزیر انرژی اقلیم کردستان عراق نیز نچیروان بارزانی را همراهی کردند.

شبکه خبری ˈان.تی.ویˈ ترکیه روز جمعه در تارنمای خود در شبکه اینترنت با عنوان ˈاقدامی که موازنه قدرت در منطقه را برهم می زندˈ نوشت: اقلیم کردستان عراق در نظر دارد تا سال آینده صادرات نفت خود از طریق ترکیه را با 8 برابر افزایش روزانه به یک میلیون بشکه برساند.

اقلیم کردستان عراق در حدود سه ماه است که روزانه بین 100 تا 150 هزار بشکه نفت خام از طریق خط لوله نفتی کوکوک – یومورتالیک به پایانه نفتی ترکیه در بندر جیهان تزریق می کند و گفته می شود نخستین محموله این نفت نیز به رژیم صهیونیستی فروخته شده است.

بر اساس این گزارش، کردها که در مقابل پیش روی های گروه تروریستی داعش و کنترل مناطق نفت خیز شمال عراق را بدست گرفته اند، خودرا برای حمله حساسی آماده می کنند که می تواند موازنه قدرت در منطقه را بکلی برهم زند.

این شبکه خبری با یادآوری اینکه مدیریت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد در صدد افزایش صادرات نفت خود است، نوشت: آشتی هورامی وزیر انرژی اقلیم کردستان عراق گفت تا پایان سال اینده میلادی صادرات نفت از منطقه را به روزانه یک میلیون بشکه خواهند رساند.

وی با تاکید بر اینکه نفت کرکوک نیز شامل این صادرات خواهد شد، افزود: با توجه به شرایط تغییر یافته باید قرارداد جدیدی در خصوص توزیع درآمدهای نفتی بین اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی منعقد شود.

هورامی درهمین حال گفته است که اقلیم کردستان عراق مایل به ادامه همکاری با دولت مرکزی و تقسیم درآمدهای نفتی است و دولت مرکزی سهم خودرا از صادرات نفت کرکوک دریافت خواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه باید با دولت مرکزی به توافق برسند، گفت: اقلیم کردستان عراق به طور یکجانبه به تزریق نفت کرکوک به خط لوله نفتی کرکوک – یومورتالیک اقدام خواهند کرد.

بغداد حدود سه ماه است همزمان با شروع صادرات نفت شمال عراق به ترکیه بدون توافق با دولت عراق، تزریق نفت به خط لوله کرکوک – یومورتالیک را متوقف کرده است.

شبکه ان تی وی ترکیه همزمان گزارشی از سفر ˈغیر مترقبهˈ روز گذشته ˈمسعود بارزانیˈ رئیس اقلیم کردستان عراق به کرکوک در بعداز حملات داعش در این شهر منتشر کرد و افزود: به دنبال بدست گیری کنترل کرکوک توسط پیشمرگه ها بارزانی به منطقه رفته است.

بر اساس این گزارش، بارزانی در کرکوک گفته است برای حراست از این شهر لازم باشد خود او نیز سلاح بدست خواهد گرفت.

خاورم/2011**1010
کد N361073

وبگردی