آفتاب
سالگرد بمباران شیمیایی سردشت،

خضری: دولت برای احقاق حقوق مصدومین شیمیایی سردشت در مجامع بین‌المللی طرح دعوی کند

خضری: دولت برای احقاق حقوق مصدومین شیمیایی سردشت در مجامع بین‌المللی طرح دعوی کند

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس با اشاره به هفتم تیرماه بیست و هفتمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت توسط عراق، ابراز امیدواری کرد که دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات قربانیان، اختصاص بودجه ویژه و طرح دعوی در مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق مصدومین شیمیایی سردشت اقدام کند.

رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: ما از دو ماه قبل در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار پیگیری مطالبات حقوقی مصدومین شیمیایی در مجامع و دادگاه‌های بین المللی شدیم چرا که بعد از 27 سال از گذشت این حادثه هنوز هیچ پیگیری جدی در مجامع بین‌المللی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری حقوقی بمباران شیمیایی سردشت در دادگاه‌های بین‌المللی، یادآور شد: البته آقای روحانی، حجت‌الاسلام شهیدی را مسئول مستقیم پیگیری حقوق مصدومان شیمیایی کرده و خانم امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز در این باره مسئول شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به تصویب قانون الزام دولت به شناسایی مصدومان شیمیایی و احقاق حقوق آنها در سال 87، خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای قانون صورت نگرفته است و ما امیدواریم در دولت آقای روحانی نسبت به اجرای این قانون توجه ویژه‌ای شود.

خضری با اشاره به اینکه در زمان بمباران شیمیایی سردشت هشت هزار نفر مصدوم شدند، افزود: متاسفانه تعداد بسیار کمی احراز جانبازی شدند و رقم این افراد زیر دو هزار نفر است. این در حالی است که اگر ما بخواهیم موضوع را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری کنیم باید ابتدا خودمان موضوع را اثبات کرده باشیم تا بتوانیم طرح دعوی کنیم.

وی با بیان اینکه سردشت می‌تواند نماد صلح در خاورمیانه باشد، ادامه داد: سردشت به عنوان اولین شهر بی‌دفاع و غیرنظامی قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در سطح دنیا شناخته شده اما از این ظرفیت استفاده نشده است از جمله ما بارها ایجاد منطقه آزاد تجاری گردشگری صلح در سردشت را خواستار شدیم.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس با بیان اینکه اگر مجامع جهانی در قبال بمباران شیمیایی صدام سکوت نمی‌کردند در سال 66 بمباران فجیع حلبچه اتفاق نمی‌افتاد، اظهار کرد: ما همچنین از وزارت بهداشت و بنیاد شهید درخواست کردیم نسبت به تاسیس مرکز پژوهش و تحقیقات مصدومین سردشت در این شهرستان به عنوان اولین شهر قربانی ایجاد شود و در این رابطه نیز قول‌هایی از وزارت بهداشت و بنیاد شهید گرفته‌ایم.

خضری اضافه کرد: خواسته دیگر ما راه‌اندازی شعبه‌ای از بیمارستان ساسان تهران در کلینیک درمانی مصدومین شیمیای سردشت است که عملا نیمه تعطیل است و ما می‌خواهیم با فعال کردن آن از نیروهای علمی و متخصص وزارت بهداشت در آنجا استفاده کنیم.

وی درباره عوارض بمباران شیمیایی در سردشت خاطرنشان کرد: آن زمان از گاز خردل مختلط برای بمباران شیمیایی استفاده شد. ماهیت این گازها به گونه‌ای است که بین 50 تا 70 سال در طبیعت، محیط زیست، آب، گیاهان و بدن افراد مصدوم خواهد ماند و در مواردی نیز به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. علاوه بر این جهش ژنی در این موارد باعث بروز سرطان، مشکلات ژنتیکی و مادرزادی و همچنین ناقص‌الخلقه بودن می‌شود.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس با اشاره به ارائه درخواستی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به شورای شهر تهران برای نامگذاری یکی از خیابان‌ها یا میادین شهر تهران به عنوان سردشت، ابراز امیدواری کرد که در بیست و هفتمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت این موضوع عملیاتی شود.

خضری در پایان گفت: ما امیدواریم دولت تدبیر و امید تدبیری بیندیشد تا ضمن حل مشکلات قربانیان و خانواده‌های آنها، بودجه ویژه‌ای برای حل مشکلات مصدومین شیمیایی سردشت اختصاص یابد، به منطقه سردشت توجه بیشتری صورت گیرد و طرح دعوی در مجامع بین‌المللی نیز پیگیری شود.

انتهای پیام

کد N360996

وبگردی