آفتاب
استاد دانشگاه ملی تاجیکستان:

ایران برای استقرارصلح و ثبات در تاجیکستان صمیمانه کمک کرده است

ایران برای استقرارصلح و ثبات در تاجیکستان صمیمانه کمک کرده است

دوشنبه ـ ایرنا ـ امرالدین شریفف ˈ استاد دانشگاه ملی تاجیکستان به نوزدهمین سالگرد روز وحدت ملی این کشوراشاره کرد و ازایران به عنوان بزرگترین شریک سیاسی،اقتصادی وفرهنگی تاجیکستان نام برد وگفت : ایران برای استقرار صلح و ثبات در تاجیکستان صمیمانه کمک کرده است

ˈامرالدین شریفف ˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران از روز های اول جنگ شهروندی در تاجیکستان ( 1992 ـ 1997 ) همیشه تلاش می کرد که میان دولت فعلی و اتحاد مخالفین پشین برای استقرار صلح و ثبات در این کشور توافقی به دست آید.

وی ادامه داد: ایران با توجه به در گیری های متوالی در کشور دوست و برادر خود تاجیکستان نگاه نکرده ، برای اعتدال و آرامش در این کشور سال 1994 مذاکرات جناح های متخاصم ( حکومت فعلی و اتحاد مخالفین پیشین ) تاجیک را در تهران تشکیل داد.

استاد دانشگاه ملی تاجیکستان یادآورشد که چهار دور مذاکرات برگزار شده در ایران سبب امضای صلح و رضایت ملی میان نیروهای درگیر تاجیک در 27 ژوئن سال1997 میلادی در مسکو شد.

شریفف همچنین به کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم تاجیک اشاره کرد گفت : در آن روز های سخت برای مردم تاجیک تنها کمیته امداد امام خمینی ( ره) درهای خود برای افراد کم بضاعت و بی سرپرست این کشور باز کرد وهیچ گاه مردم تاجیک کمک های برادران خود را فراموش نخواهند کرد.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در رشد و توسعه اقتصاد تاجیکستان نقش بارزی دارد که با سرمایه گذاری این کشور دو پروژه بزرگ نظیر نیروگاه سنگتوده ـ 2 و تونل استقلال مورد بهره برداری در تاجیکستان قرار گرفته است. بر اثر جنگ های داخلی تاجیکستان طی سال های 1992 تا 1997 افزون بر یک میلیون شهروند تاجیک آواره ، 150 هزار نفر جان خود را از دست داده و 50هزار کودک بی سرپرست و صدها هزار خانه تخریب شدند که در مجموع تاجیکستان از این جنگ افزون بر 10میلیارد دلار خسارت دید.

آساق **ه.ص**1010
کد N360657

وبگردی