آفتاب
بشار جعفری:

سازمان ملل حکومت های حامی گروه های تروریستی در سوریه را محکوم کند

سازمان ملل حکومت های حامی گروه های تروریستی در سوریه را محکوم کند

نیویورک- ایرنا- نماینده دایم سوریه در سازمان ملل در نشست علنی شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل خواست حکومت های ترکیه، قطر و عربستان و همچنین رژیم صهیونیستی را به دلیل پشتیبانی از گروه های تروریستی و افراط گرا در خاک کشورش صریحا محکوم کند.

به گزارش ایرنا؛ بشار جعفری روز پنجشنبه با انتقاد از رویکرد بان کی مون و والری ایموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه به بحران سوریه گفت: مساله انسانی در سوریه نه فقط از راه کمک های بشردوستانه بلکه از راه اساسی تر مبارزه و ریشه کن کردن تروریسم قابل حل خواهد بود.

وی خطاب به پانزده عضو شورای امنیت، افزود: سبب اصلی مشکلات در سوریه تروریسم است و گروه های تروریستی که خانه ها و شهرها و سازمان های دولتی را هدف قرار می دهد. باید دولت هایی که از تروریست های سوریه حمایت می کنند به مانند اسراییل، قطر، ترکیه و عربستان صریحا محکوم شوند.

بشار جعفری بر آمادگی دمشق برای ارسال کمک های انسانی سازمان ملل به داخل سوریه تاکید کرد و گفت که کشورش با بهره برداری سیاسی از سازمان ملل و بهره برداری از موضوع کمک های انسانی در راستای اهداف برخی دولت ها مخالف است.

بشار جعفری در سخنان خود والری ایموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی را به ارایه گزارشی ناقص و گزینش شده از وضعیت انسانی داخل سوریه به شورای امنیت متهم کرد و تصریح کرد: در این گزارش گروه داعش که از سوی همین شورای امنیت سازمان ملل تروریستی توصیف شده است را گروه مسلح مخالف نامیده است!

وی افزود: این خطای سهوی نیست و از روی عمد انجام شده است.

وی انتقاد گزارش سازمان ملل از انتخابات ریاست جمهوری سوریه را رد کرده و گفت: برگزاری آن انتخابات امری مربوط به اعمال حاکمیت ملی سوریه بوده و تناقضی با مفاد کنفرانس ژنو یک نداشت و در راستای حفاظت از موسسات قانونی در سوریه بود که ژنو یک مورد تاکید قرار گرفته است.

این نخستین بار نیست که جعفری از دبیرکل سازمان ملل می خواهد که دولت های حامی تروریست در کشورش را محکوم کند.

در سه سال گذشته نماینده دایم سوریه در سازمان ملل بارها خواستار برخورد جدی بان کی مون و شورای امنیت سازمان ملل با ارسال سلاح به گروههای تروریستی در سوریه شده بود.

بشار جعفری گفته بود ارسال سلاح و پول از برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و همینطور پناه دادن به گروه های مسلح در خاک کشورهای همسایه زمینه افزایش فعالیت گروه های تروریستی و القاعده را در سوریه فراهم کرده است.

اروپام1908 ** 3404
کد N360584

وبگردی