آفتاب

بان کی مون خواستار ممنوعیت شکنجه در جهان شد

بان کی مون خواستار ممنوعیت شکنجه در جهان شد

نیویورک، ایرنا - دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه شکنجه در جهان به هر شکل ممکن و با هر دلیلی باید ممنوع شود، از همه کشورها خواست برای ریشه کنی این اقدام شنیع تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، بان کی مون با صدور بیانیه ای به مناسب روز جهانی مبارزه با شکنجه تاکید کرد که شکنجه به هر شکل و دلیلی قابل تحمل نیست.

براساس گزارش کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، بسیاری از کشورها از روش های مختلف برای شکنجه استفاده می کنند که آثار بسیار مخربی بر جسم و روح انسان دارند.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود همچنین تاکید کرده است هر روز در نقاط مختلف جهان، مردان و زنان در معرض انواع شکنجه ها قرار می گیرند؛ بویژه در زندان ها که زندانیان از امکانات اولیه از جمله مواد غذایی مناسب و خدمات اولیه درمانی و پزشکی محروم هستند.

بان کی مون با اشاره قانون ممنوعیت شکنجه براساس کنوانسیون ژنو تاکید کرد: استفاده از شکنجه تحت هر شرایطی از جمله در درگیری های مسلحانه، مبارزه با تروریسم، بی ثباتی سیاسی و سایر موارد غیرقانونی است و باید هر چه سریعتر متوقف شود.

وی گفت: با وجود آنکه 155 کشور عضو سازمان ملل پیمان ژنو را امضا کرده اند اما همچنان در بسیاری از نقاط جهان در زندان ها و بازداشتگاه ها از انواع روش های شکنجه استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از قربانیان شکنجه سازمان ملل تاکنون تلاش های زیادی را برای کمک به کسانی که به دلایل مختلف مورد شکنجه و خشونت قرار گرفته اند، انجام داده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در این خصوص گفت: شکنجه یک جرم است و به بهانه مبارزه با تروریسم و به خاطر افتادن امنیت ملی نمی توان مردم را حبس و شکنجه کرد.

ناوی پیلای افزود: دولت های مختلف جهان موظف اند اعمال شکنجه، رفتارهای بی رحمانه غیرانسانی و اهانت آمیز را مورد بررسی قرار داده و هیچکدام از این موارد را بی پاسخ نگذارند.

اروپام 1908 ** 2023
کد N360545

وبگردی