آفتاب

نظرسنجی‌ها، برندۀ انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را مشخص کرد

نظرسنجی‌ها، برندۀ انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را مشخص کرد

تسنیم نوشت:

دو نظرسنجی انجام شده نشان می دهد رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به راحتی می تواند در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اوت به پیروزی برسد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، نتایج جدیدترین نظرسنجی های انجام شده حاکی از آن است که اردوغان از نزدیک ترین رقیب خود در انتخابات بیش از 20 درصد پیشی گرفته و به راحتی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری 10 اوت در دور نخست به پیروزی دست یابد.
بر اساس این گزارش انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نخستین انتخاباتی است که در آن مردم به صورت مستقیم رئیس جمهور را انتخاب خواهند کرد. پیش از این مسئولیت انتخاب رئیس جمهور بر عهده پارلمان بوده است. اردوغان که در ده سال گذشته تسلط ویژه ای بر فضای سیاسی ترکیه داشته هنوز نظر رسمی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام نکرده است.
ولی به نظر می رسد اگر وی بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود به راحتی در دور نخست به پیروزی خواهد رسید. تحلیلگران سیاسی بر این باورند که اگر اردوغان رئیس جمهور ترکیه شود به دنبال گسترش اختیارات رئیس جمهور خواهد بود. عبدالله گل در طول 7 سال ریاست جمهوری نقشی کم رنگ در عرصه تصمیم گیری های مهم و اساسی داشته است.
حزب عدالت و توسعه قصد دارد سه شنبه آینده اول جولای نامزد رسمی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند ولی بولنت آرینچ معاون اردوغان تاکید کرده است که اردوغان به احتمال زیاد نامزد این حزب خواهد بود.
نظرسنجی موسسه "گنار" نشان می دهد که مردم ترکیه بر این باورند که اردوغان در دور نخست انتخابات بیش از 55 درصد آرا را کسب خواهد کرد و اکمل الدین احسان اوغلو نامزد معرفی شده از سوی دو حزب مخالف نیز 35/8 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد.
نظرسنجی دیگری که توسط موسسه ام ای کی نیز انجام شده نشان می دهد اردوغان بیش از 56 درصد آرا را به دست خواهد آورد و میزان آراء احسان اوغلو نیز به 34/2 درصد خواهد رسید. اردوغان برای پیروزی در دور نخست انتخابات ترکیه به حداقل 50 درصد آرا نیاز دارد.

5252

کد N360367

وبگردی