آفتاب
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران:

تاکنون در طرح نشاط معنوی 44 هزار نفر شرکت کرده‌اند

تاکنون در طرح نشاط معنوی 44 هزار نفر شرکت کرده‌اند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: طرح نشاط معنوی امسال با افزایش 131 درصدی مواجه بوده و آن هم به دلیل این است که برای این برنامه ها از مربیان و روحانیونی که در سطح جامعه فعال هستند بهره برده‌ایم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدزاده عصر امروز (پنج شنبه) در نشست خبری به تشریح برنامه های نشاط معنوی ویژه اوقات فراغت تابستان و طرح ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در روزهای آغازین تابستان 1393، 21 برنامه را دنبال می‌کند که موضوع اول این برنامه‌ها مصادف است با آغاز ماه مبارک رمضان و برنامه‌هایی برای این ماه ارایه می‌دهد با عنوان ضیافت الهی که در 84 بقعه استان تهران این برنامه ها اجرا می شود و دلیل اینکه از تمامی بقعه ها استفاده نکرده ایم، آن است که آن بقاع متبرکه یا زیرساخت های لازم را ندارند و یا اینکه جمعیت چشمگیری در اطراف آنها زندگی نمی کند مثل امامزاده داوود و امثال این امامزاده ها.

وی خاطر نشان کرد: ما در این برنامه ها برنامه شاخصی داریم که از جمله آن برنامه ها برگزاری 7 محفل انس با قرآن کریم است که با حضور قاریانی از ایران و کشورهایی از مصر این برنامه انجام می‌شود. یکی دیگر از برنامه های طرح ضیافت الهی حضور مبلغان دینی است که از آن‌ها در خیمه های معرفت که یک طرح بسیار عالی است بهره می بریم و این خیمه‌های معرفتی که در چند سال اخیر در بقاع متبرکه اجرا می‌شود با استقبال چشمگیری روبرو بوده است و زایران بر روی سه موضوع تاکید می‌کنند، یکی نظافت اماکن مقدسه است، دیگری برپایی نماز جماعت و شاخص بعدی آن همین طرح نشاط معنوی است که هرساله با استقبال خوبی روبرو می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران خاطرنشان کرد: ما در خیمه های معرفت از کارشناسان مذهبی و روانشناسی برای پاسخگویی به مسایل شرعی، خانوادگی، روانشناسی و اجتماعی بهره زیادی می‌بریم و یکی از موضوعاتی که در این خیمه‌های معرفت به آن پرداخته می‌شود مساله زندگی و جنگ نرم و قرآن است و برای اینکه استقبال بیشتری صورت بگیرد نقد فیلم و امثال اینها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

محمدزاده افزود: یکی دیگر از برنامه هایی که در طرح ضیافت الهی داریم ترتیل‌خوانی قرآن کریم است که این ترتیل‌خوانی در بعضی از امامزاده‌ها بعد از نماز ظهر و عصر است و در برخی دیگر از امامزاده ها بعد از نماز مغرب و عشا صورت می‌گیرد و ما امسال بحث مناجات‌خوانی هم داریم که این امر مورد تاکید ائمه (ع) بوده و جزو سنت‌های دینی ما است ولی متاسفانه در سالهای اخیر کمتر به آن پرداخته شده است و ما امسال این امر را بصورت جدی دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه به یکی دیگر از برنامه های طرح ضیافت الهی در امامزادگان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه ها بحث افطاری است که در بعضی از امامزادگان همچون امامزاده صالح این مراسم طی 30 روز انجام می شود و در بعضی دیگر از امامزاده ها در شب های خاص همچون شب قدر این مراسم را داریم اما کل برنامه ها و ریل گذاری ما در طرح ضیافت الهی مربوط می شود به تقویت روحیه دینی و فرهنگ دینی مردم با موضع سبک زندگی ایرانی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است و از دستورات دینی ما بشمار می‌آید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران یادآور شد: جشن هایی در ماه مبارک رمضان داریم که علاوه بر موضوعاتی که در سالهای گذشته بوده امسال هم یک سری از موضوعات به این جشنها اضافه شده که تا به حال 21 جشن ضیافت الهی در 7 امامزاده برگزار می‌کنیم که از آن جمله امامزادگان امامزاده حسن، امامزاده عبدالله، بی بی شهربانو، امامزادگانی که در باغ فیض هستند و امامزاده صالح و امامزاده اسماعیل این مراسم انجام می‌شود و کسانی که این برنامه ها را در ماه مبارک رمضان اجرا می کنند یک گروه 312 نفری هستند که متشکل شده اند از مبلغین و کارشناسان امور دینی و 144 نفر آن‌ها از حوزه های علمیه قم و الباقی از استان تهران هستند. این مبلغان دوره‌های لازم را برای پاسخگویی به مسایل جوانان، نوجوانان و خانواده‌ها است را گذرانده اند.

محمدزاده در ادامه با اشاره به طرح بعدی این سازمان با عنوان طرح نشاط معنوی عنوان کرد: این طرح از روزهای آغازین تعطیلات شروع می‌شود که امسال مصادف است با آغاز ماه مبارک رمضان و پایان آن در 25 مردادماه است که این طرح به مدت 45 روز در 68 بقعه متبرکه انجام می شود و برای ثبت نام آن افراد می‌توانند به امامزادگان محل سکونت و همچنین مدارس مراجعه کنند. نکاتی که در ضیافت الهی است در نشاط معنوی هم به آن‌ها پرداخته شده است.

وی تصریح کرد در طرح نشاط معنوی کلاس‌های آموزشی داریم که 60 درصد برنامه ها را به خود اختصاص می‌دهد که یکی از اهداف ما این است که بتوانیم در این کلاسهای آموزشی آنچه که مدنظر اسلام است را به سطح جامعه انتقال دهیم. ما برای اینکه بخواهیم این بهم ریختگی جامعه درست شود باید آموزشهای لازم را به مردم بدهیم. ما در بحث نماز و روزه و زکات و امثال اینها مشکل نداریم ولی در بحث‌های اجتماعی همچون حقوق شهروندان، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگ، حجاب و امثال اینها مشکل داریم و این به دلیل آن است که در جامعه هر کسی برداشت مختلفی از دین دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران افزود: ما به هر میزانی که بتوانیم در طرح نشاط معنوی می‌خواهیم این فرهنگ را در جامعه ترویج دهیم. 20 درصد از برنامه‌های ما در طرح نشاط معنوی به ورزش مربوط می‌شود و مابقی برنامه‌ها مسایلی همچون گردشگری و آموزش مهارت‌های لازم برای شرکت‌کنندگان است که اوج برنامه‌های نشاط معنوی در اردوهایی که انجام می‌دهیم تجلی پیدا می‌کند و تاکنون نزدیک به 4000 نفر در این اردوها و برنامه‌ها ثبت نام کرده اند.

محمدزاده افزود: ما برنامه‌های اردویی را در اردوگاه شهید مصطفی خمینی دماوند و شهید مرتضوی در شهریار برگزار می کنیم و کل برنامه‌های آن 45 روز را در این 10 روزه اردو دوباره تداعی می‌کنیم و از 251 مربی و مبلغ برهره می بریم که 207 نفر آن‌ها روحانیون و 44 نفر غیرروحانی هستند و یکی دیگر از برنامه های ما اجرای طرح 1448 است که با حفظ موضوعی قرآن این برنامه را در سراسر ایران دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استقبال شرکت‌کنندگان برای برنامه‌های امسال نسبت به سال گذشته 131 درصد افزایش داشته است و این افزایش به دلیل این بوده است که ما از مربیان و روحانیون تاثیرگذار زیادی استفاده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه در طرح ضیافت معنوی افراد کمی برای اطعام و افطاری دادن شرکت کردند و این هم به دلیل آن است که شاید برای فرهنگ‌سازی این امر فعالیت کمتری صورت گرفته است و ما در این راستا از خیرین می‌خواهیم که در این رابطه فعالیت زیادی داشته باشند.

محمدزاده در پایان با اعلام این خبر که همزمان با اول ماه مبارک رمضان از ضریح امامزاده روح الله واقع در میدان توپخانه رونمایی می‌شود گفت: در زمان پهلوی متاسفانه به دلایلی این امامزاده را تخریب کردند و تا چند وقت قبل این امامزاده دوشنبه ها باز بود که این امر هم اخیرا انجام نمی‌شد ولی من اینجا این خبر را می‌دهم که همزمان با اول ماه مبارک رمضان درب این امامزاده باز می‌شود و مردم می‌توانند از آن بهره ببرند.

انتهای پیام

کد N360236

وبگردی