آفتاب

سفر جان کری به عربستان برای بررسی بحران عراق و سوریه

سفر جان کری به عربستان برای بررسی بحران عراق و سوریه

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی از سفر خود به ریاض در روز جمعه به منظور انجام مذاکرات با پادشاه عربستان در خصوص بحران کنونی عراق و سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی العهد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا عنوان داشت که در سفر به عربستان بر لزوم حل و فصل درگیری‌ها در عراق تاکید و مقامات ریاض را نسبت به نتایج سفر هفته گذشته خود به بغداد و اربیل مطلع خواهد کرد.

وی در جریان نشست خبری خود در بروکسل تصریح کرد، اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواسته روز جمعه به منظور دیدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و مذاکره در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت کنونی عراق به ریاض سفر کند.

وزیر خارجه آمریکا افزود که در این سفر در خصوص چگونگی مقابله با تهدیداتی که توسط گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) صورت می‌گیرد و همچنین اعلام حمایت واشنگتن از مخالفان سوریه مناقشه می‌کند.

به دنبال حمله جنگنده‌های سوری به مواضع داعش در داخل خاک عراق، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تهدیدهای موجود در رابطه با این اقدام هشدار داد و گفت: دیگر کشورها باید خود را از این مساله دور نگه دارند.

کری در نشست بروکسل گفت: ما برای همگان در منطقه به وضوح روشن کرده‌ایم که به چیزی احتیاج نداریم تا تفرقه‌های قومی و فرقه‌ای تشدید شود، چیزی که هم‌اکنون به بالاترین میزان در منطقه وجود دارد. بسیار مهم است که اقدامی در رابطه با افراطگرایی با کاری که سبب روشن شدن آتش در جهت تفرقه‌های فرقه‌ای انجام می‌شود صورت نگیرد.

وی عنوان داشت که همه ما می‌دانیم که هر تهدیدی، حتی در مکانی دور موجب وقوع فاجعه‌ای غیر منتظره در کشور ما خواهد شد.

پیش‌تر نوری المالکی نخست‌وزیر عراق متعهد شده بود تا دولتی جدید را در عراق تا ژوئیه آینده تشکیل دهد. این اقدام در نتیجه فشارهای مداوم آمریکا بر این دولت صورت گرفت.

در همین حال، جان کری تاکید کرد: آمریکا حمایت گسترده ای را از عراق برای مقابله با شورشیان خواهد کرد. وی افزود :در صورتیکه رهبران عراقی اقدامات ضروری را برای تحقق یکپارچگی در این کشور بکار گیرند این حمایت سازنده خواهد بود.

انتهای پیام

کد N359820

وبگردی