آفتاب
220 هزار افغانی آسیب پذیر در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارند/

مدیرکل اتباع خارجی: حمایت از پناهنده ها در گرو مسائل سیاسی نیست

مدیرکل اتباع خارجی: حمایت از پناهنده ها در گرو مسائل سیاسی نیست

تهران - ایرنا - مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی کشور گفت: حمایت از پناهنده ها در گرو مسائل سیاسی نیست و این موضوع نباید با مسائل سیاسی گره زده شود.

بگزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،«عزیز کاظمی»روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با رییس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران و به مناسبت روز جهانی پناهنده،گفت:درحال حاضر 97 درصد از پناهندگان خارجی در ایران در میان مردم زندگی می کنند و از شرایط یکسان آموزشی، بهداشتی و خدماتی برخوردارند.

وی پناهندگان را افرادی پناه جو خواند و گفت:این افراد اقشاری آسیب پذیرند که باید تحت هر شرایطی از آنها حمایت کرد.

کاظمی آمار پناهنده ها و اتباع خارجی در ایران را درحال حاضر 950 هزار تن ذکرکرد و گفت:از مجموع این رقم 32 هزار تن عراقی و بقیه افغان هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: از میان اتباع افغان 320 هزار دانش آموز، 11 هزار دانشجو و 15 هزار دانشجوی فارغ التحصیل هستند و 220 هزار تن از افغان های آسیب پذیر در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارند.

کاظمی وضعیت پناهندگان خارجی را در ایران مطلوب برشمرد و افزود: نارسایی هایی هم ممکن است در مورد پناهندگان وجود داشته باشد که این موضوع برای جامعه ایرانی هم وجود دارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی همچنین اعلام کرد: سه درصد از پناهندگان در بین شهرها زندگی می کنند که این رقم در مقابل پناهندگان جهان که در اردوگاه ها بسرمی برند، رقم ناچیزی است.

وی عمده ترین مشکل بخش تحت مدیریت خود را میزبانی مناسب مردم و دولت از پناهندگان دانست و گفت: آغوش باز دولت ایران به روی پناهندگان باعث شده این مهمان نوازی طولانی شود که این نکته کلیدی مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: برای این موضوع باید راه حلی پیدا کنیم که هم اینک در حال بررسی این مشکلات هستیم.

کاظمی همچنین درباره آمار اتباع غیرمجاز در کشور نیز گفت: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و آمارها براساس حدس و گمان است.

وی تصریح کرد: حدس می زنیم 800 هزار اتباع افغان غیرمجاز در کشور وجود داشته باشند که البته اتباع غیرمجاز کشورهای دیگر همچون بنگلادش و پاکستان درمیان این آمار بسیار اندک است.

کاظمی در پاسخ به سوالی در خصوص ارتکاب تخلف اتباع خارجی در کشور نیز گفت: مطابق قانون اتباعی که مرتکب تخلف شوند مدارک شناسنامه ای آنها باطل و از کشور طرد خواهند شد.

وی همچنین ادامه داد:مشکلاتی که هم اینک در خصوص ارتکاب تخلف اتباع غیرمجاز در کشور شاهدیم بخشی از آن مربوط به دستگاه قضا و دیگر دستگاه ها و ارگان های ذیربط است که باید این موضوع پیگیری شود.

وی امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور را مسوول همه امور پناهندگان در ساماندهی به وضعیت آنها اعلام کرد.

خبر در حال تکمیل است.

سیام(3)**9136**9132**
کد N359754

وبگردی