آفتاب
معاون اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت:

جزییات احداث 8 پالایشگاه توسط بخش خصوصی در پارس جنوبی/ امکان مشارکت خارجی ها

جزییات احداث 8 پالایشگاه توسط بخش خصوصی در پارس جنوبی/ امکان مشارکت خارجی ها

تهران - ایرنا - معاون امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با تشریح جزییات احداث هشت پالایشگاه میعانات گازی در پارس جنوبی گفت: خارجی ها می توانند در کنار شرکت های ایرانی در ساخت این پالایشگاه ها مشارکت کنند.

به گزارش ایرنا، منصور معظمی عصر چهارشنبه در نشستی خبری با بیان این که، وزارت نفت، اولین دستگاهی است که برنامه های اقتصاد مقاومتی را تدوین کرده است افزود: بر این اساس، احداث هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه ای میعانات گازی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته و فراخوان آن نیز از دوم تیر ماه اعلام شده است.





** هزینه احداث هر پالایشگاه 250 تا 300 میلیون دلار

معاون اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان این که، این پالایشگاه ها صرفا به بخش خصوصی واگذار می شود و خوراک آنها از پارس جنوبی تامین می شود، گفت: برای هر احداث هر کدام از این پالایشگاه بین 250 تا 300 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است که باید توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین شود.

وی با بیان این که، بخش خصوصی باید آورده اولیه قابل قبولی را داشته باشد تا بتواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند افزود: این پالایشگاه ها در فاز دوم عسلویه احداث می شوند و زیرساخت های آنها مانند تصفیه، یوتیلیتی، برق، آب و غیره با تاسیس یک شرکت انجام خواهد شد.

معاون امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری اضافه کرد: یک شرکت زیرساخت مشترک تشکیل می شود که سهم هر کدام از سرمایه گذاران در آن 10 درصد و سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز 20 درصد خواهد بود.

وی افزود: برای صرفه جویی در هزینه ها و تسریع در روند اجرا، کار طراحی اولیه این پالایشگا ها انجام شده است.



** بازگشت سرمایه حداکثر تا 4 سال

معاون امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: این پروژه های کاملا اقتصادی و زود بازده هستند و در ظرف سه تا چهار سال سرمایه گذاری اولیه را باز می گردانند.

وی اظهار داشت: با در نظر گرفتن ساخت هشت پالایشگاه و تاسیسات زیربنایی، مجموعا سه میلیارد دلار در این پروژه ها سرمایه گذاری خواهد شد.



** شرایط سرمایه گذاران در 8 پالایشگاه

معظمی با تشریح ویژگی های سرمایه گذاری در این پروژه ها گفت: متقاضیان باید صلاحیت مالی داشته باشند و بر این اساس باید 10 میلیارد ریال برای شرکت در این فراخوان پرداخت کنند که البته پس از پایان مرحله اول ارزیابی، این مبلغ به شرکت کنندگان بازگردانده می شود.

وی با بیان این که، متقاضیان باید 25 میلیون دلار یا معادل ریالی آن، سرمایه اولیه داشته باشند اضافه کرد: همچنین آنها باید معادل 25 میلیون دلار دیگر نیز امکانات جانبی اجرای طرح ها را دارا باشند و دارا بودن توانایی مدیریتی و اجرایی شرط دیگر متقاضیان است.



** اعلام نتایج ارزیابی سرمایه گذاران در پایان شهریور ماه

معاون امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان اینکه، فراخوان احداث این پالایشگاه ها از دوم تیر ماه جاری شروع شده است، گفت: در 12 تیر ماه برای متقاضیان جلسه توجیهی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مهلت ارایه مدارک و مستندات تا اول شهریور ماه و زمان اعلام نتایج نهایی ارزیابی ها در پایان شهریور ماه خواهد بود و در 26 مهر ماه موافقت اصولی وزارت نفت اعلام و در سوم آبان ماه قرارداد تامین خوراک امضا می شود.



** عرضه سهام پالایشگاه ها در بورس

معاون امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان اینکه، مردم باید از منافع این سرمایه گذاری منتفع شوند، گفت: بخشی از سهام این پالایشگاه ها در بورس عرضه خواهد شد.



** امکان مشارکت با خارجی ها

معظمی در خصوص حضور شرکت های خارجی در این پروژه ها، گفت: خارجی ها می توانند در کنار شرکت های ایرانی در ساخت این پالایشگاه ها مشارکت کنند و به همین خاطر تاکنون 29 شرکت داخلی برای ساخت این پالایشگاه ها اعلام آمادگی کرده اند که برخی از آنها از مشارکت خارجی ها نیز استفاده خواهند کرد.



** ارایه تسهیلات در قیمت خوراک

معظمی با اشاره به تسهیلات ارایه شده برای ساخت این پالایشگاه ها گفت: برای سرمایه گذاران این طرح ها، تسهیلات قیمتی در خوراک ارایه خواهد شد.



** تحریم ها تاثیری در ساخت پالایشگاه ها ندارند

معاون امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: ساخت این پالایشگاه ها پیچیدگی فنی زیادی ندارد و تصور نمی کنیم که تحریم ها تاثیری بر روند ساخت آنها داشته باشند، البته امیدواریم که به زودی تحریم ها رفع شده و شرایط بهبود پیدا کند.



** خرید محصولات 8 پالایشگاه به قیمت روز

معاون امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان این که، محصولات هشت پالایشگاه شامل ال پی جی، نفت سفید، نفت گاز و نفتا خواهد بود افزود: در صورت نیاز داخلی، تولیدات این پالایشگاه ها به قیمت روز خریداری می شود و در صورتی که نیاز داخلی وجود نداشته باشد، مالکان می توانند محصولات خود را صادر کنند.

وزارت نفت دوم تیر ماه جاری طی فراخوانی از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در احداث هشت پالایشگاه میعانات گازی در سیراف پارس جنوبی دعوت کرد.

طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز با مشارکت بخش خصوصی در منطقه سیراف و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی اجرا می شود.

اقتصام(3)**2022**1594
کد N359019

وبگردی