آفتاب
گزارش خبری مهر/

ورود گرگ زخمی به سرزمین دجله و فرات/ توطئه برای دگرگونی ساختار سیاسی عراق

ورود گرگ زخمی به سرزمین دجله و فرات/ توطئه برای دگرگونی ساختار سیاسی عراق

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: در پی انتشار خبری مبنی بر انتخاب بندر بن سلطان به عنوان مشاور ویژه پادشاه عربستان سعودی در امور عراق، ناظران منطقه ای از نقش آفرینی خطرناک وی در موضوع عراق پس از شکست در سوریه ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضور ناگهانی "بندر بن سلطان" رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در سفر پر اهمیت "ملک عبدالله" پادشاه عربستان به مصر توجه افکار عمومی و رسانه های منطقه ای را برانگیخته است.

منابع آگاه در این باره اعلام کردند: بازگشت  بندر به صحنه سیاسی عربستان با توجه اینکه وی دبیرکل شورای امنیت ملی این کشور است، موضوعی دور از ذهن نبوده است اما موضوع اصلی این است که حضور وی در سفر به مصر به مسائل مهمتر دیگری ارتباط دارد.

بر این اساس، حضور بندر بن سلطان در سفر به مصر نشانه تحرکات جدید عربستان سعودی در عرصه خاورمیانه پس از تحولات اخیر منطقه به ویژه در عراق است. ناظران سیاسی معتقدند برخی تحولات رخ داده در عراق، سران سعودی را پس از شکستهای متوالی در سوریه امیدوار کرده و آنها تاکتیک جدیدی را در راستای کنار زدن دولت شیعی در عراق به اجرا گذاشته اند.

در همین حال منابع موثق در عربستان امروز از انتخاب شاهزاده افراطی سعودی به عنوان مشاور ویژه ملک عبدالله در امور عراق خبر دادند. این منابع اعلام کردند: ملک عبدالله پس از رایزنی های متعدد و برخی فشارهای خارجی به دادن این پست به بندر بن سلطان قانع شده است.

در همین رابطه "حسن هانی زاده" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه معتقد است: بازگشت مجدد بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان امنیت عربستان به عرصه های تصمیم گیری این کشور و سپردن پرونده عراق به این عنصر مرموز و خطرناک از وجود یک توطئه سازمان یافته برای دگرگونی ساختار سیاسی عراق حکایت دارد.

بندر بن سلطان که به مدت 22 سال سفیر ریاض در واشنگتن بود روابط گسترده ای با دستگاه های اطلاعاتی ،نظامی و سیاسی امریکا دارد و مورد اعتماد و مشاوره مقامات آمریکائی قرار می گیرد. وی در بحران سازی های 3 سال گذشته سوریه و نیز انفجارهای اخیر لبنان نقش کاملا پر رنگی ایفا کرد و با ارتباط گسترده ای که با رهبران گروه های تروریستی دارد بخش مهمی از سازماندهی این گره ها را بعهده دارد.

بندر بن سلطان در طول 3 سال اخیر بارها به فلسطین اشغالی مسافرت کرد وبا مقامات بلند پایه امنیتی رژیم صهیونیستی پیرامون مسائل منطقه ونحوه بهره برداری از گروهک های تروریستی گفتگو کرد. همچنین بندر بن سلطان در سازماندهی القاعده برای مقابله با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان نقش اساسی داشت.

استراتژی بندر بن سلطان بر قطع محور تهران – دمشق –بیروت، حذف مقاومت اسلامی منطقه، کاهش حوزه نفوذی ایران و شیعیان و هماهنگ کردن محیط عربی با سیاست های رژیم صهیونیستی و آمریکا، تکیه دارد.

هر چند در موضوع سوریه بندر بن سطان با دادن گزارش های غیر واقعی به آمریکا مبنی بر این که نظام سوریه در یک فرایند زمانی 6 ماهه سرنگون خواهد شد مورد خشم کاخ سفید قرار گرفت اما او همچنان مهره محبوب سازمان سیا و موساد است. وی در سازماندهی گروه 14 مارس لبنان برای تقابل با حزب الله و جریان های همسو با مقاومت اسلامی نقش داشته است.

بندر بن سلطان سر انجام به دلیل ارائه گزارش های مبالغه آمیز مورد خشم کاخ سفید قرار گرفت و باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در سفر اخیر خود به ریاض به ملک عبدالله پادشاه عربستان دستور داد تا بندر بن سلطان را از ریاست سازمان امنیت عربستان بر کنار کند.

دلیل نا کامی بندر بن سلطان برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ارزیابی اشتباه وی از شرایط سیاسی و اجتماعی و نظامی سوریه بود که به شکست سیاست های آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه در سوریه منجر شد. اما با توجه به رخدادهای اخیر عراق، ملک عبدالله پرونده این کشور را در اختیار بندر بن سلطان قرار داد.

لذا عراق در آینده با چالش های سیاسی و امنیتی فراوانی مواجه خواهد شد زیرا هدف اصلی عربستان و آمریکا از بحران سازی در عراق نا کارآمد جلوه دادن نخست وزیر عراق در مقابله با بحران های داخلی این کشور است.

به نظر می رسد نخستین گام بندر بن سلطان برای سرنگونی دولت نوری المالکی و ایجاد تقابل بین طیف های مختلف عراق تشویق گروهک های تروریستی به حمله به اماکن مقدسه عراق خواهد بود.

به همین دلیل پیش بینی می شود عراق در آینده با چالش های سیاسی و امنیتی مواجه خواهد شد و شرایطی مشابه شرایط فعلی سوریه خواهد داشت.

کد N358769

وبگردی