آفتاب
رئیس قطب تکنولوژی آموزشی در پزشکی کشور خبر داد

طراحی اطلس سه‌بعدی تعاملی و آناتومی بدن در علوم پزشکی مشهد

طراحی اطلس سه‌بعدی تعاملی و آناتومی بدن در علوم پزشکی مشهد

ساختمان قطب تکنولوژی آموزشی در پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بهره برداری رسید.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این ساختمان به منظور تمرکز برنامه های قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی و گسترش فعالیتها در زمینی به مساحت 200 متر مربع در مجاورت مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم (عج) به بهره برداری رسید.

در مراسم بهره برداری از این طرح، دکتر دارابی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر اعتضاد رضوی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه ، دکتر مکارم رییس قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی و جمعی از مدیران، مسؤولان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور داشتند.

دکتر عباس مکارم، رئیس قطب تکنولوژی آموزشی در پزشکی کشور به تشریح فعالیتهای انجام شده در این قطب پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیتهای گسترده ای را در زمینه آموزش پزشکی در سطح کشور داشته است و این اقدامات موثر موجب شد که وزارت بهداشت، در سال 88 مسؤولیت قطب آموزشی در پزشکی کشور به این دانشگاه محول کند.

وی وجود مرکز مهارتهای بالینی کم نظیر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فعالیتهای موثر در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه(EDC)، طراحی و برگزاری کارگاه‌های تکنولوژی آموزشی به منظور توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور، آموزش و توانمند سازی دستیاران تخصصی گروه‌های مختلف دندانپزشکی را از دیگر دلایل انتخاب این دانشگاه به عنوان قطب آموزش پزشکی برشمرد.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه طرح آموزشی طراحی اطلس سه بعدی تعاملی و استریوسکوپیک آناتومی بدن انسان، طراحی فرم پیشنهاد طرح آموزشی، طراحی فرایند دریافت و بررسی طرح‌های ارائه شده به دبیرخانه قطب، ساخت نرم افزار شناسایی داروها از طریق ویژگی‌های ظاهری و همچنین علائم مسمومیت و روش درمان آنها و ساخت سخت‌افزار شناسایی داروها بر اساس database تهیه شده، ساخت دستگاه شبیه ساز فضایی و لمسی کار ترمیمی دندانپزشکی جهت آموزش و ارزشیابی دانشجویان را از جمله اقدامات این قطب عنوان کرد.

مکارم همچنین از طراحی و تدوین کوریکولوم رشته ”کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی در پزشکی“ در این قطب خبر داد و افزود: این رشته به عنوان نخستین رشته آموزشی در این زمینه طی امسال به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید.

رئیس قطب تکنولوژی آموزشی در پزشکی کشور خاطر نشان کرد: طراحی اطلس سه بعدی تعاملی و استریوسکوپیک آناتومی بدن انسان، ساخت شبیه ساز آموزشی مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران بر اساس دستورالعمل کشوری، راه اندازی سامانه پرسش و پاسخ آموزشی از طریق پیام کوتاه تلفن همراه، طراحی مدل سه بعدی تعاملی و استریوسکوپیک چشم انسان، طراحی و ساخت قطعات مصرفی مانکن‌های Skill Lab (پوست مصنوعی)، ساخت عینک محافظ جراح در اتاق عمل با قابلیت فیلم برداری برای مصارف آموزشی، راه اندازی سامانه E-Portfolio در دانشکده پزشکی و پیگیری راه اندازی آزمایشگاه تحقیقات تکنولوژی آموزشی از جمله برنامه های انجام شده و یا در دست اجرا در این مرکز به شمار می‌رود.

دکتر اعتضاد رضوی، مدیر مرکز مطالعات آموزش در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز بر گسترش برنامه‌های قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی در راستای دستیابی به مرجعیت علمی در منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه به همت اعضای هیات علمی از سال 88 قطب تکنولوژی آموزشی در پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شد اظهار کرد: تا کنون برنامه‌های متمرکز و مختلفی در بخشهای مختلف از جمله ارتقای کیفیت آموزشی، فرایندهای آموزشی، سنجش و ارزشیابی‌ها صورت گرفته است و انتظار می‌رود با افتتاح ساختمان این مرکز، فعالیتها گسترش بیشتری یابد.

وی گسترش ارتباطات برون دانشگاهی، منطقه‌ای و گفتمان عمومی را از جمله راهکارها در راستای گسترش برنامه‌های آموزشی برشمرد و خاطر نشان کرد: ارتباط با رشته‌های آموزشی در دیگر دانشگاه‌ها از جمله هوش مصنوعی و بیومکانیک می‌تواند بستری مناسب در گسترش برنامه‌ها باشد.

انتهای پیام

کد N358446

وبگردی