آفتاب

یک مسوول: توانمند سازی روستاها از برنامه های دولت تدبیر وامید است

یک مسوول: توانمند سازی روستاها از برنامه های دولت تدبیر وامید است

کرمانشاه - ایرنا - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری، توانمندسازی روستاها را از اهداف و برنامه های دولت تدبیروامید دانست و گفت: دولت راه سرمایه گذاری در روستاها را باز کرده و در این راستا مدیران استانی نیز باید به دولت در خصوص تحقق این برنامه ها کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید ˈابوالفضل رضویˈ روز چهارشنبه در همایش توسعه پایدار و مشارکت اقتصادی روستاییان استان کرمانشاه اظهار داشت: یک سوم جمعیت کشور معادل 28.6 درصد آن ها در روستاها ساکن هستند.

وی اظهار کرد: 55 درصد از مساحت کشور متعلق به روستانشینان است که متاسفانه کمتر از ظرفیت آن تاکنون استفاده شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل توسعه کشورهای پیشرفته، استفاده از تمامی ظرفیت های موجود بوده است، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت های جمعیت روستایی از جمله مواردی بوده که این کشورها بخوبی به آن توجه داشته اند.

رضوی یادآور شد: ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تا زمانی که به توسعه روستاها توجه لازم را نداشته باشیم امکان دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار هم برایمان میسر نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مسوولین و مدیران استان ها باید به صورت جدی و عملی وارد کار شوند تا برنامه های تدوین شده از سوی دولت روی کاغذها باقی نماند و حالت اجرایی وعملیاتی به خود بگیرند تا روستاهای ما به سمت عمران و توسعه یافتگی پیش بروند.

رضوی تاکید کرد: عدم توسعه روستایی ضررهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی به دنبال خواهد داشت بنابراین اگر می خواهیم جامعه ای با نشاط، پویا و فعال داشته باشیم چاره ای جز توجه ویژه تر به روستاها و توانمندسازی آنان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر هیات دولت به استان لرستان، آقای روحانی علاوه بر دیدارهایی که با بخش ها و گروه ها مختلف از جمله روحانیون، نخبگان، صنعتگران و ... داشتند به صورت جداگانه با کشاورزان و عشایر منطقه هم دیدار کردند که این موضوع در دولت های گذشته بی سابقه بوده است.

این مقام مسوول همچنین به تهیه طرحی از سوی دولت برای کمک به مناطق روستانشین اشاره و خاطرنشان کرد: دولت چهار برابر سرمایه داوطلبان در روستاها برای سرمایه گذاری در بخش های تولیدی، تسهیلات چهار درصدی اعطا می کند و در صورت تمایل نداشتن روستاییان، به علاقه مندان فعالیت های تولیدی در این مناطق، تسهیلاتی با نرخ بین 10 تا 12 درصد ارایه می کند.

رضوی با اشاره به اینکه دولت به دنبال فراهم کردن زمینه لازم برای تثبیت جمعیت روستایی و پیشگیری از مهاجرت در این مناطق است، گفت: تقویت فضای کسب و کار و تولید، ما را به این هدف خواهد رساند.

وی با بیان اینکه عده ای با وجود تاکید امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری به مشارکت جامعه در فعالیت های اقتصادی اعتقادی ندارند، یادآور شد: این طرز فکر کاملا اشتباه است و باید از نظرات و توانمندی های روستاییان در این قسمت استفاده کرد.

رضوی در پایان نقش دهیاران در روستاها برای جلب مشارکت های عمومی روستاییان در کارهای اقتصادی را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: آن ها وظایف سنگینی در خصوص آگاه سازی و جلب اعتماد روستانشینان دارند و امیدواریم با انجام هرچه بهتر وظایف خود شرایطی فراهم کنند تا برنامه های دولت در این مناطق اجرایی شود.

7458/567
کد N358316

وبگردی