آفتاب

سودان سفیران آمریکا و سودان جنوبی را احضار کرد

سودان سفیران آمریکا و سودان جنوبی را احضار کرد

سرویس امنیت عالی سودان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: پس از آنکه یک خانم که تازه به آیین مسیحیت گرویده تلاش کرد تا با استفاده از مدارک صادر شده از سوی سفارت سودان جنوبی به آمریکا سفر کند، وزارت امور خارجه سودان سفرای آمریکا و سودان جنوبی را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام اختلافات دیپلماتیک بر سر مریم یحیا ابراهیم 27 ساله را که قصد داشت به همراه شوهر آمریکایی و دو فرزندش روز سه‌شنبه از خارطوم به واشنگتن سفر کند، تشدید کرد. این اقدام درست یک روز پس از آن صورت گرفت که مریم یحیا ابراهیم از بند محکومان به مرگ رهایی یافت.

مریم یحیا ابراهیم به دلیل تغییر دین از اسلام به مسیحیت به اعدام محکوم شده بود اما پس از آنکه دولت به دلیل این مساله به شدت تحت فشار قرار گرفت، دادگاه حکم اعدام را لغو کرده و وی آزاد شد.

بخش رسانه‌ای سرویس‌های امنیتی و اطلاعات ملی سودان در صفحه فیس بوک خود نوشت: پلیس فرودگاه پس از آن ابراهیم را دستگیر کرد که او مدارک سفر فوری صادر شده از سوی سفارت سودان جنوبی و ویزای آمریکا را ارائه داد.

مقام‌های سودان این اقدام را یک نقض جنایی دانسته و وزارت امور خارجه سفرای آمریکا و سودان جنوبی را احضار کرد.

بر اساس قانون مجازات سودان، جعل اسناد مجازاتی برابر با پنج سال حبس دارد.

مهند مصطفی، وکیل ابراهیم گفت: قرار است موکلش به مدت 24 ساعت در بازداشت پلیس بماند.

پرونده ابراهیم باعث خشم بین‌المللی شده و لندن و واشنگتن که برای اعتراض نسبت به حکم اعدام ابراهیم سفیر سودان را در ماه گذشته میلادی احضار کرده بودند، از نزدیک روند رسیدگی به این پرونده را نظارت می‌کنند.

ابراهیم پس از آزادی کوتاه مدتش به دلیل تهدیدهایی که به خانواده‌اش گزارش شده بود برای حفاظت از جانش به مکان مخفی فرستاده شد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دولت سودان به ما اطلاع داده که این خانواده به صورت موقت و برای چند ساعت به منظور بازجویی در خصوص مسائل مربوط به سفر و مدارک سفرشان در فرودگاه بازداشت شده‌اند و آن‌ها دستگیر نشده‌اند.

وی افزود: دولت سودان درباره امنیت این خانواده به ما اطمینان داده است. سفارت آمریکا در خارطوم به شدت با این خانواده و دولت برای حل این مساله همکاری می‌کند. ما مستقیما با مقام‌های سودان همکاری می‌کنیم تا امنیت و خروج بی‌دردسر آن‌ها از سودان را تضمین کنیم.

انتهای پیام

کد N358010

وبگردی