آفتاب
با تصویب نمایندگان؛

روستائیان و عشایر با سابقه پرداخت حق بیمه 9 ساله بازنشسته می شوند

روستائیان و عشایر با سابقه پرداخت حق بیمه 9 ساله بازنشسته می شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند که روستائیان و عشایر با سابقه پرداخت 9 سال حق بیمه اجتماعی را بازنشسته کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان با رد طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می نمایند مخالفت کردند.

بر این اساس دولت مکلف است کلیه روستائیان و عشایری را که در سن بازنشستگی بوده و تحت وشش بیمه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر می باشند در صورت تقاضای آنان و داشتن سابقه پرداخت بیمه اجتماعی و روستائیان و عشایر به مدت 9 سال بازنشسته نموده و متناسب با آن حقوق بازنشستگی به آنان پرداخت نماید.

بر اساس این ماده قانونی در صورتی که افراد مذکور کمتر از 9 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند می توانند با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه سنوات به صورت یک جا و به قیمت روز بازنشسته گردند. همچنین شرط سنی برای بیمه گذاران زیر سن بازنشستگی به 50 سال تغییر می باید.

بر اساس تبصره این ماده واحده فرزندان و همسر (همسران) بیمه شده متوفی که زیر 9 سال سابقه دارند با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه تا 9 سال به نرخ سال جاری از مستمری و امتیازات بازنشستگی برخوردار می گردند. همچنین حقوق افراد بازنشسته از محل وجوه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تامین خواهد شد.

به گزارش مهر، در جلسه امروز در جریان بررسی رد این طرح کمیسیون بهداشت و درمان به دلیل داشتن بار مالی این طرح را مخالف اصل 75 قانون اساسی دانسته و نیز به دلیل این که بار مالی آن در بودجه سنواتی پیش بینی نشده آن را مخالف بند 3 جز الف ماده 26 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه  جمهوری اسلامی ایران دانسته بود اما نمایندگان این دلایل را نپذیرفته و با رد طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه روستائیان و عشایر پرداخت می نمایند مخالفت کردند.

بر این اساس این طرح با 141 رای موافق، 25 رای مخالف و 9 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

 

کد N357981

وبگردی