آفتاب

افخم: هنوز وارد پروسه پرداخت خسارت به انگلیس نشدیم

افخم: هنوز وارد پروسه پرداخت خسارت به انگلیس نشدیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان می گوید: روابط ایران و انگلیس گام به گام از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از آنکه وزیرخارجه انگلیس در مجلس عوام این کشور از فرآیند بازگشایی سفارت این کشور در ایران سخن گفت،مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفت: از شهریور سال 92 روند ازسرگیری روابط ایران و انگلیس بصورت با انتخاب کاردارهای غیرمقیم و ترددی فعالیت ها شروع شده و شاهد آغاز به کار سفارت ایران نیز بودیم که برای ارائه خدمات به هموطنانمان در انگلیس کار خود را شروع کرد و این فعالیتها ادامه دارد.

شهریور سال 92 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه ایران و انگلیس با یکدیگر توافق کردند که به صورت تدریجی و گام به گام روابط دو کشور از سر گرفته بشود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود:بطورکلی مسیر تدریجی آغاز به کار سفارتهای ایران و انگلستان در حال طی شدن است و امیدواریم بتوانیم با تصمیماتی که دوطرف می گیرند کاردارهای غیرمقیم را در فرصت مناسبی به کاردار مقیم تبدیل کنیم تا بتوانند کارها را روانتر انجام داده و بتوانیم وارد فضاهای جدیدتری بشویم.

بعد از تسخیر سفارت انگلیس در تهران در آذر 90، روابط دو کشور قطع شد. انگلیس برای بازگشایی سفارتش خواستار دریافت غرامت و عذرخواهی ایران است. مقامات وزارت خارجه پیش از این پرداخت خسارت را قابل بررسی دانستند، اما گفتند حاضر به عذرخواهی نیستند.

افخم هم گفته است:« در رابطه با خسارت سفارت انگلستان هم باید بگویم پروسه دیگری است که در رابطه با آن هم اظهار نظر شده است و تعیین خسارت ، چگونگی پرداخت آن و میزان ابعاد و جزئیات خسارت همگی باید بررسی شوند، که هنوز وارد این پروسه نشدیم. »

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با پس دادن 130 هواپیمای عراقی از سوی ایران خاطرنشان کرد: مقام های عراقی خبری که در این رابطه منتشر شده بود را رد کردند و گفتند این یک خبرسازی است و قطعا ما هم صحبتی فراتر از اظهارنظر مقام های عربی نداشتیم.

دیگر اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه به نقل از ایسنا به شرح زیر است:


* یکی از نگرانی‌هایی که همواره اعلام کرده‌ایم گسترش تروریسم در منطقه است و ما همیشه گفتیم که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود.
* لبنان، سوریه، عراق و بسیاری دیگر از کشورها تروریسم را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل ناامنی و توسعه تروریست، توسعه اهداف تروریستی در کشورهای منطقه موجب نگرانی شدید ما است.

* تروریست ابزار دست کشورها و محافلی است که از این ابزار برای رسیدن به اهداف شوم خود در منطقه استفاده می‌کنند همواره موجب نگرانی ما بوده است . ایجاد ناامنی، اختلال در روند دموکراتیک، غلبه بر صندوق های رأی و تحمیل اسلحه و ترور بجای روندهای مردم سالاری نشانگر این است که امروز تروریست بعنوان یک ابزار برای غلبه بر آرای مردم در کشورهای مختلف بکار گرفته می شود.
* ما این پدیده شوم را محکوم کرده و بر این باوریم که اولین راه مقابله و ریشه کن کردن آن علاوه بر هوشیاری ملتهای منطقه، تقویت وحدت ملتها و توجه جدی و بدون تبعیض جامعه جهانی به این معضل بشری بوده و لازم است که استفاده ابزاری و اعلام نظر بر اساس معیار دوگانه در زمینه تروریست باید خاتمه یابد.

/27212

 

کد N357948

وبگردی