آفتاب
بوستون گلوب:

همکاری نظامی با ایران راه حل بحران عراق نیست

همکاری نظامی با ایران راه حل بحران عراق نیست

یک رسانه غربی در تحلیلی به دلایل خودداری همکاری نظامی آمریکا با ایران در قبال عراق پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه بوستون گلوب در سرمقاله ای نوشت آمریکا و ایران با دشمن مشترکی در عراق روبرو هستند. گروه افراطی داعش که موفق به تصرف مناطقی از عراق شده، متعهد به قتل و عام نه تنها شیعیان ایران بلکه حمله به آمریکا نیز شده است.

شماری از مقامات آمریکایی در واشنگتن بر این باورند که فرصت مناسبی برای همکاری آمریکا با ایران فراهم شده تا به مقابله با این تهدید بپردازند اما آمریکا به چندین دلیل قوی باید از همکاری نظامی با ایران در عراق خودداری کند.

این رسانه غربی در اولین دلیل خود برای خودداری از همکاری نظامی آمریکا و ایران ادعا می کند که تهران در هر صورت با این مبارزین سنی مبارزه می کند.

بوستون گلوب گروه افراطی داعش را یک تهدید حیاتی برای شیعیان سراسر دنیا خواند و با اذعان به سیاست های دوگانه آمریکا می نویسد: همکاری با ایران برای مقابله با داعش، آمریکا را در موقعیت مضحکی قرار می دهد زیرا که ایالات متحده از یک طرف در عراق با ایران برای سرکوب سنی ها همکاری می کند و از طرف دیگر از گروههای سنی میانه رویی که با بشار اسد و ایران در حال جنگ هستند حمایت می کند.

این رسانه غربی در ادامه این سرمقاله ادعا می کند که ایران عامل برقراری ثبات در عراق نیست. جنگ شیعه و سنی در عراق نشان دهنده یک جنگ نیابتی بزرگتر بین ایران و عربستان سعودی است. ایران با فشار بر دولت تحت تسلط شیعیان عراق، بر درگیریهای فرقه ای و مذهبی در عراق دامن زده است.

با وجود آنکه تهران بارها هرگونه همکاری را با غرب در قبال داعش که ساخته و پرداخته خود غربیها است، رد کرده است، بوستون گلوب در ادامه فرافکنی های خود علیه کشورمان ادعا می کند از نظر سنی های عراق، نوری المالکی دست نشانده ایران است. هر چند که در مورد نفوذ ایران بر مالکی غلو می شود اما ایران در سال 2010 یکی از عوامل اصلی باقی ماندن مالکی در قدرت بوده است.

با وجود اذعان مقامات غربی به دخالت های آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها، این رسانه غربی مدعی دخالت ایران در امور عراق شده و می نویسد: در حالیکه ایاد علاوی، رقیب سکولار و شیعه مالکی که توسط بسیاری از سنی های عراق حمایت می شد توانسته بود کرسی های بیشتری در مجلس عراق به دست آورد، ایران دولت عراق را تحت فشار قرار داد تا مانع از آن شود که امریکا بخشی از نیروهای خود را در عراق حفظ کند. بدین ترتیب نمی توان تصور کرد که ایران با حسن نیت به همکاری نظامی با امریکا خواهد پرداخت.

بوستون گلوب در ادامه تلاشها برای تنش زا جلوه دادن روابط ایران با همسایگانش ادعا می کند: شاید تنها راهی که می توان عراق را از سراشیبی سقوط نجات داد این است که بازیگران منطقه همچون ایران، عربستان سعودی و ترکیه را راضی کرد که به همکاری سازنده با هم دست یابند و درگیریهای نیابتی آنها به حداقل برسد. هر چند که گرد هم آوردن دشمنان منطقه کار آسانی نیست اما اگر همسایگان عراق بتوانند به یک دیدگاه مشترک که تضمین کننده امنیت اقلیت سنی باشد، دست یابند، منبع  کمکهای مالی به گروه داعش نیز خشک می شود.

این رسانه غربی با اذعان به حمایت مالی عربستان از گروههای افراطی در عراق می نویسد منافع هیچ کدام از کشورهای منطقه در این نیست که داعش برای همیشه بخش های بزرگی از خاک عراق را در کنترل خود داشته باشد. حتی عربستان سعودی که به شهروندان خود اجازه حمایت مالی به جهادیون عراق را داده نیز از جانب داعش مورد تهدید قرار گرفته است.

کد N357885

وبگردی