آفتاب
برای اولین بار؛

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جریان مذاکرات هسته ای ایران قرار گرفت

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جریان مذاکرات هسته ای ایران قرار گرفت

تمامی اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته با شرکت در جلسه ای، برای اولین بار در جریان جزئیات کامل مذاکرات کشورهای 1+5 و ایران قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال ژورنال، روز گذشته مذاکره کنندگان هسته ای آمریکا در گفتگوهای 1+5 و ایران، در کنگره آمریکا حاضر شدند تا در نشستی مشترک با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور شرکت کنند. 

این رسانه غربی اشاره ای به نام شرکت کنندگان در این جلسه نکرده اما از قرار معلوم "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفتگوای 1+5، و "ویلیام برنز" از معاونین وزیر خارجه آمریکا که در جریان کامل مذاکرات هسته ای قرار دارد، در این نشست شرکت کرده بودند. 

به گفته "اد رویس" رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، این برای نخستین بار بود که از زمان آغاز مذاکرات هسته ای یران، تمامی اعضای این کمیته در جریان کامل جزئیات مذاکرات با جمهوری اسلامی قرار می گرفتند. 

این نشست در حالی برگزار شد که کمتر از یک ماه به مهلت تعیین شده در توافقنامه هسته ای ژنو باقی مانده است. تاریخی که تا آن زمان ایران و کشورهای 1+5 باید از طریق مذاکره به راه حلی جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران برسند. 

این جلسه پشت درهای بسته برگزار شد و جزئیات چندانی از آن منتشر نشده است. اما بر اساس گفته های اعضای کنگره، نمایندگان کمیته خارجی در این نشست از مذاکره کنندگان خواسته اند تا توافق با ایران به گونه ای باشد که به این کشور اجازه دستیابی به تسلیحات هسته ای را ندهد. 

از سوی دیگر اعضای کمیته روابط خارجی از دولت آمریکا درخواست کردند تا کنگره را در جریان هر گونه امتیاز و معافیت از تحریم هایی که بر ای ایران در نظر می گیرد قرار بدهد. 

بر اساس این گزارش، از آنجا که مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار جمهوریخواهان است، میزان افکار منفی در میان اعضای آن در خصوص برنامه هسته ای ایران به مراتب بیشتر است از همین رو آنها به هیچ وجه خواهان دادن امتیاز به ایران در خصوص برنامه هسته ای نیستند.

کد N357403

وبگردی