آفتاب
رویترز :

ایران برای حل مشکل بانک اچ.اس.بی.سی تلاش می کند 

ایران برای حل مشکل بانک اچ.اس.بی.سی تلاش می کند 

یک رسانه غربی از تلاش ایران برای حل مشکل بزرگترین بانک اروپا و جلوگیری از تحریم شدن آن از سوی آمریکا جهت انجام داد و ستد در بخش غذا و تجیهزات پزشکی با تهران، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در گزارش خود می نویسد : ایران در حال لابی کردن برای برقراری ارتباط مجدد با بانک اچ.اس.بی.سی برای انجام داد و ستد در بخش "تجارت کالاهای انسان دوستانه"(غذا، دارو، و تجهیزات پزشکی) است. 

بانک اچ.اس.بی.سی به دلیل ترس از تحریمهای آمریکا و اروپا داد و ستد با ایران را متوقف کرده و ایران درصدد است تا این روابط را از سر بگیرد. 

هر چند بر اساس قوانین آمریکا و اروپا، داد و ستد با ایران در بخش غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ممنوع نیست، اما با این وجود بانکهای غربی از وارد شدن به این روابط با ایران امتناع می کنند. 

به نوشته رویترز، انتشار خبرهایی درباره جریمه بانکهای مختلف در نقاط مختلف جهان از سوی آمریکا به دلیل ارتباط با ایران نیز سبب شده تا اغلب بانکها از وارد شدن به ارتباط با ایران خودداری کنند. 

در همین رابطه یکی از مقامات بانک اچ.اس.بی.سی به رویترز گفت: این بانک همانند دیگر بانکها به طور فزاینده ای نگران گرفتار شدن در تحریم های آمریکا و اروپا به دلیل ارتباط با ایران است. وارد شدن در معامله با ایران در شرایط فعلی ارزش آن را ندارد که با تحریم روبرو شویم. 

مقامات آمریکایی و اروپایی درباره روابط بانک اچ.اس.بی.سی با ایران می گویند: این بانک اخیرا برخی از ارتباطات مالی خود با ایران را درباره کالاهایی که خرید و فروش آنها با ایران مشکلی ندارد متوقف کرده است. 

گویا مشکلات به وجود آمده برای بانک پاریباس فرانسه از سوی آمریکا به دلیل ارتباط این بانک با ایران در تصمیم مقامات اچ.اس.بی.سی برای متوقف کردن روابط مالی با ایران بی تاثیر نبوده است. 

در همین رابطه یکی از مقامات تجاری اتحادیه اروپا گفت : تجربه شخصی من می گوید که این بانک انتقال پول به ایران و یا از این کشور به نقاط دیگر جهان را متوقف کرده است. 

به گزارش مهر، هر چند آمریکا و اروپا مدعی هستند که تحریم های آنها علیه ایران موارد انسانی همچون غذا و دارو را در بر نمی گیرد اما سیاست های خاص این کشورها در مورد انتقال پول به ایران موجب شده تا در سال های اخیر مشکلات زیادی در این زمینه برای مردم ایران پیش بیاید. 

کد N356333

وبگردی