آفتاب

تلاش ایران و بزرگ‌ترین بانك اروپا برای از سرگیری مبادلات مالی

تلاش ایران و بزرگ‌ترین بانك اروپا برای از سرگیری مبادلات مالی

«اچ‌اس‌بی‌سی» كه بزرگ‌ترین بانك اروپا به شمار می‌رود به دلیل نگرانی از نقض بالقوه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، برخی مبادلات مربوط به اقلام بشردوستانه را مسدود كرده است.

منابع آگاه اعلام كردند كه مسئولان ایران و بانك «اچ‌اس‌بی‌سی» برای از سرگیری مبادلات تجاری مربوط به اقلام بشردوستانه وارد مذاكره شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، اچ‌اس‌بی‌سی كه بزرگ‌ترین بانك اروپا به شمار می‌رود، به دلیل نگرانی از نقض بالقوه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، برخی مبادلات مربوط به اقلام بشردوستانه را مسدود كرده است.

در حالی كه برخی محدودیت‌ها علیه ایران به دنبال توافق ژنو در ماه نوامبر گذشته تا حدود تسهیل شده است، برخی بانك‌ها مانند اچ‌اس‌بی‌سی، نگران پیامدهای تبادلات مالی با این كشور هستند.

بر اساس این گزارش، بانك فرانسوی «بی‌ان‌پی» كه به نقض تحریم‌های آمریكا علیه ایران و چند كشور دیگر در فاصله سال‌های 2002 تا 2009 میلادی متهم است، با جریمه‌ای 9 میلیارد دلاری و برخی مجازات‌های دیگر رو‌به‌رو شده است.

بر اساس تحریم‌هایی كه نخستین بار در سال 2006 میلادی علیه ایران صادر شد، این كشور هرگز از خرید مواد اولیه غذایی یا سایر كالاهای بشردوستانه منع نشده است ولی به دنبال محدودیت‌هایی كه توسط آمریكا و اتحادیه اروپا اعمال شده و فعالیت‌های مربوط به بخش حمل و نقل و پرداخت را هدف قرار داده، تجارت برای ایران طی دو سال گذشته به مراتب دشوارتر شده است.

یك منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود، در این‌باره گفت: «اچ‌‌اس‌بی‌سی مانند سایر بانك‌ها نگران مجازات‌های مربوط به نقض تحریم‌ها است. در حال حاضر و به ویژه با توجه به وضعیت كنونی، این امر ارزش ریسك كردن را ندارد.»

برخی منابع بانکی آمریکا و اروپا اعلام کرده‌اند که بانک اچ‌اس‌بی‌سی طی هفته‌های اخیر مبادلات مالی مرتبط با برخی کالاهای مجاز را مسدود کرده است.

سه مقام ایرانی با اعلام این‌كه اچ‌اس‌بی‌سی فرآیند پرداخت‌ها را متوقف کرده‌ است، تاكید كردند كه این كشور در تلاش برای حل این مساله است.

یكی از این سه مقام ایرانی گفته است كه این تحریم‌ها دیر یا زود لغو خواهند شد و ما ترجیح می‌دهیم با بانك‌هایی كار كنیم كه در شرایط تحریم به ما كمك كردند.

 

کد N356234

وبگردی