آفتاب

نارضایتی ترکیه از خروج سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت

نارضایتی ترکیه از خروج سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت

ترکیه معتقد است که خروج سامانه‌های سپر دفاع موشکی پاتریوت که توسط سه کشور مهم عضو ناتو در خاک ترکیه مستقر شده نامناسب بوده و واکنش‌هایی در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، نگرانی‌های آنکارا، به دلیل همزمانی این مساله با تهدیدهای امنیتی جدی در مرزهای کشورش و خاورمیانه است.

منابع دیپلماتیک ترکیه گفتند: ما چنین اطلاعاتی در اختیار نداریم، این مساله توسط وزیر امور خارجه آلمان در نشست چند روز گذشته مطرح نشده است. در حال حاضر مشکلات امنیتی جدی در منطقه وجود دارد که تصمیم برای خروج این سیستم‌ها از ترکیه برای ارزش‌های ائتلاف ما مناسب نخواهد بود.

این منابع همچنین اعلام کردند: چنین اقدامی واکنش جدی ترکیه را به همراه خواهد داشت.

مجله آلمانی اشپیگل، گفت: مقام‌های برلین در نظر دارند تا برنامه خروج سامانه‌های سپر دفاع موشکی پاتریوت از ترکیه را در نشست سپتامبر ناتو در شهر ولز مطرح کنند.

با توجه به پیشرفت امحای زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه و کمبود پرسنل در ارتش آلمان، مقام‌های برلین معتقدند که دیگر نیازی به تمدید حکم استقرار سامانه‌های پاتریوت برای یک سال دیگر نیست.

آمریکا، آلمان و هلند در سال 2012 میلادی به درخواست ترکیه درباره حمله بالقوه سوریه به خاک کشورش، دو سامانه سپر دفاع موشکی پاتریوت در سه شهر مختلف بخش آسیایی ترکیه مستقر کردند.

در همین حال سخنگوی وزارت دفاع آلمان گفت: اگر درخواستی ارائه شود و تهدیدها علیه ترکیه ادامه داشته باشد، حکم استقرار این سامانه‌ها تمدید خواهد شد.

وی افزود: حکم استقرار سامانه سپر دفاع موشکی پاتریوت، 31 ژانویه سال 2015 میلادی منقضی می‌شود و با وجود کاهش خطر از جانب سوریه وضعیت ترکیه همچنان نگران کننده است.

انتهای پیام

کد N356181

وبگردی