آفتاب

آخرین اخبار و تحولات عراق

آخرین اخبار و تحولات عراق

تهران - ایرنا - سفر روز دوشنبه ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا به عراق و دیدار با نخست وزیر و دیگر مقامات این کشور و ضربات سخت ارتش عراق به تروریست ها از مهم ترین اخبار و رویدادهای این کشور در 24 ساعت گذشته بوده است.

*نخست وزیر عراق در دیدار با وزیر خارجه آمریکا داعش را خطر جهانی خواند

نخست وزیر عراق در دیدار با وزیر خارجه آمریکا حمله گروه تروریستی داعش را یک خطر جدی منطقه ای و جهانی توصیف کرد.

نوری المالکی در دیدار با جان کری که صبح روز دوشنبه وارد بغداد شد، گفت: حمله گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به عراق نه تنها یک خطر منطقه ای، بلکه یک خطر جهانی نیز به شمار می رود.

* کری: حمایت آمریکا از عراق مستمر خواهد بود

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه وعده داد که کشورش از عراق برای مبارزه با شبه نظامیان داعش، حمایت مستمر و شدیدی به عمل خواهد آورد.

وی پس از دیدار و گفت و گو با ˈنوری مالکیˈ نخست وزیر عراق و دیگر مقام های وابسته به طیف های مختلف سیاسی و اقلیتی این کشور، در سفارت آمریکا در بغداد به خبرنگاران گفت: حمایت آمریکا، مستمر و عمیق خواهد بود و اگر رهبران عراق گام های لازم برای متحد کردن کشور را بردارند، این امر موثر واقع خواهد شد.

*جان کری با عمار حکیم دیدار کرد

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا همچنین روز دوشنبه با ˈعمار حکیمˈ رییس مجلس انقلاب اسلامی عراق دیدار و در خصوص تحولات امنیتی و سیاسی عراق بحث و تبادل نظر کردند.

کری و حکیم در جریان این دیدار علاوه بر گفت وگو در خصوص تحولات سیاسی و امنیتی عراق، درباره روابط دو جانبه میان بغداد- واشنگتن تبادل نظر کردند.

*جان کری وارد کردستان عراق شد

- ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه برای دیدار و گفت و گو با رهبران کردستان عراق وارد این منطقه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اربیل، قرار است کری در این سفر با رهبران اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت و گو کند.



* بغداد شایعه اشغال پالایشگاه بیجی توسط داعش را تکذیب کرد

ˈقاسم عطاˈ سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شایعه اشغال پالایشگاه بیجی توسط گروهک تروریستی داعش را تکذیب کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، عطا تاکید کرد: ارتش عراق هم اکنون کنترل کامل این پالایشگاه را در اختیار دارد و تروریست های داعش در برخورد با نیروهای مسلح عراق پس از تحمل تلفات سنگین جانی و مادی پا به فرار گذاشتند.



*العراقیه: پالایشگاه بیجی در کنترل کامل ارتش عراق است

شبکه العراقیه در خبری فوری با تکذیب ورود داعش به پالایشگاه بیجی اعلام کرد: اداره مبارزه با تروریسم و نیروهای امنیتی عراق، پالایشگاه بیجی را به طور کامل تحت کنترل خود دارند.

شبکه خبری العراقیه همچنین افزود: گزارش های مربوط به ورود عناصر تروریستی داعش به پالایشگاه بیجی به هیچ وجه صحت ندارد.



*بسیج بیش از90 هزار داوطلب مقابله با داعش در بصره

بیش از 90 هزار نیروی داوطلب در استان بصره در عراق به درخواست مرجعیت برای جهاد و نبرد با تروریست های ˈداعشˈ بسیج شده اند.

در همین راستا 3 مرکز آموزش نظامی در این استان برای آموزش افراد دایر شده است.



* وزیر خارجه آلمان: اروپایی ها در عراق نفوذ چندانی ندارند

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به بحران عراق، گفت: باید بپذیریم که اتحادیه اروپا نفوذ محدودی در عراق دارد و در واقع کار چندانی از ما در مورد بحران این کشور بر نمی آید.

*کویت خروج دیپلمات های خود از عراق را تکذیب کرد

وزارت خارجه کویت روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر اینکه کویت دیپلمات های خود از عراق را فراخوانده است،تکذیب کرد.



*پنج نیروی امنیتی کرد عراقی در استان نینوا کشته شدند

انفجار روز دوشنبه دو بمب کنار جاده ای بر سر راه نیروهای گشت زنی در استان نینوا در شمال عراق، پنج نیروی امنیتی کرد عراقی را به کشتن داد.



* هشدار ناتو نسبت به ناآرامی ها در عراق

سخنگوی ناتو روز دوشنبه اعلام کرد که اوضاع در عراق بر تمامی منطقه تاثیر می گذارد و می تواند تهدید برای کل جهان باشد بنابراین جامعه جهانی در جلوگیری از اینکه تروریست ها و گروههایی بتوانند جای پای محکمی در منطقه بدست آورند، منافع آشکاری دارد.

*عراق کنترل گذرگاه مرزی الولید را از تروریست ها پس گرفت

مقامات امنیتی عراق از آزادسازی گذرگاه ˈالولیدˈ در مرز سوریه خبر دادند که روز دوشنبه به دست تروریست های ˈداعشˈ اشغال شده بود.



* خودروی تروریستها در عراق منهدم شد

ˈقاسم عطاˈ سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: 9 خودروی گروه تروریستی ˈداعشˈ که قصد داشتند به پالایشگاه ˈبیجیˈ در شمال ˈتکریتˈ حمله کنند، از سوی ارتش عراق منهدم شدند.

خاورم/1275
کد N355922

وبگردی