آفتاب
گزارش مهر/

آهنگ رشد سرطان در اراک با تغییر سبک زندگی ادمه دارد/ جایگزینی غذاهای سالم با فست‌وودهایی با چاشنی سرطان

آهنگ رشد سرطان در اراک با تغییر سبک زندگی ادمه دارد/ جایگزینی غذاهای سالم با فست‌وودهایی با چاشنی سرطان

اراک – خبرگزاری مهر: دنیای معاصر، دنیای سرعت و حرکت است، همین امر بر شکل زندگی نیز تاثیر گذاشته است و در بخش های مختلف آن تغییر ایجاد کرده است، یکی از این تغییرات، تغییر در رژیم غذایی افراد است استفاده بیش از حد از فست فودها درکنار آلودگی هوای شهر اراک و تغییر سبک زندگی آهنگ رشد سرطان در این استان را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه دیگر افراد مثل گذشته فرصتی برای غذا پختن و ماندن در آشپزخانه یا دور هم نشستن و غذا خوردن را ندارند، به همین منظور ما شاهد گرایش بیش از پیش مردم در استفاده از فست فودها هستیم، راه اندازی رستوران های پخت سریع غذا در نقاط مختلف شهر و شلوغ بودن آنها نشان از استقبال و جایگاه این نوع غذا در میان مردم دارد.

با وجود تمام طعم، عطر و جذابیت این نوع غذاها باید توجه داشت که در بیشتر موارد به دلیل شکل پخت و استفاده از موادغذایی نامرغوب می توانند اثرات نامطلوبی در مکانیزم بدن داشته باشند.مکانیزمی که به افزایش سرطانها منتهی می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی سرطان ایران با اشاره به افزایش بیماری سرطان در سایه آلودگی های زیست محیطی و تغذیه نامناسب افراد به خبرنگار مهر می گوید: براساس آمار موجود از هر یک هزار نفر جمعیت استان مرکزی یک بیمار مبتلا به سرطان وجود دارد.

3 سرطان در استان مرکزی بیشتر از میانگین کشوری است

فتح الله محقق با بیان این که سه سرطان در استان مرکزی بیشتر از میانگین کشوری افراد را درگیر خود کرده است گفت: سرطان ریه، مثانه و تیروئید سه سرطان است که آمار مبتلایان به آنها در استان مرکزی بیشتر از نرم کشوری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز تغییر سبک زندگی مردم را در دامن زدن به این بیماری غیرواگیردار دخیل می داند و به مهر می گوید: تغییر شیوه زندگی مردم از سنتی به صنعتی، وجود آلاینده های صنعتی، کم تحرکی، چاقی، مصرف سیگار و قلیان از جمله مواردی است که شیوع سرطان در این استان را افزایش داده است.

بابک عشرتی با اشاره به اینکه درمان سرطان بسیار پرهزینه، سخت و طولانی مدت است اما پیشگیری هزینه کمتری دارد، اظهار کرد: یکی از مهمترین راه های مبارزه با سرطان، جدی گرفتن مسائل و راه های پیشگیری است که باید به این مهم توجه جدی کرد.

تغذیه مناسب و رعایت مسائل بهداشتی از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان

عشرتی با اشاره به اشتیاق مردم به غذاهای فست فود یا همان غذاهای فوری گفت: ورزش، اصلاح شیوه های زندگی، تغذیه مناسب و رعایت مسائل بهداشتی از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت اراک دراین خصوص به مهر می گوید: یکی از علل تمایل به این غذاها وجود مواد اولیه با طعم و عطر خاص است.

مریم آقاجانی افزود: در تهیه مواد اولیه چون سوسیس، کالباس و همبرگر به نحوی از ترکیب ادویه های مختلف استفاده می کنند تا در بهترین و پرکشش ترین شکل ممکن باشد.

وی با اشاره به اینکه فرمالیسیون تهیه برای تولیدکنندگان بسیار مهم است اظهار کرد: معمولا این فرمول برای هر شرکت و کارخانه تولیدی متفاوت و به عنوان یکی از اسرار کارخانه هرگز بیرون نمی رود.

میرآقاجانی با اشاره به کم هزینه و کم زمان بودن پخت این غذا گفت: آسانی پخت در کنار طعم خاص این غذاها موجب شده تا بندرت کسی بتواند از خوردن آن چشم بپوشد و به صورت منطقی با مضرات آن روبرو شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد دیده می شود که افراد از مواد پروتئینی (سوسیس و کالباس) با درصد بالای گوشت استفاده می کنند به این امید که ضررِ کمتر و مرغوبیت بیشتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان این مواد چطور می توانند از گوشت مرغوب و مقدار بسیار استفاده و هم به سودآوری و درآمد فکر کنند، پس جایگاه درآمدزایی برایشان کجا می رود.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت اضافه کرد: در بسیاری از کارخانه های تولید مواد پروتئینی از پسماندها و مواد زائد گوشت و مرغ که معمولا دور ریخته می شوند استفاده می شود.

میرآقاجانی گفت: مثلا مرغ را با پوست، انواع چربی ها و حتی استخوان های ریزش برای تولید این مواد بکار می برند.

وی ادامه داد: در نگاه کلی عمده مواد اولیه آن ها آرد است، بخش کمی گوشت و سهم اصلی در طعم دار کردن و عطرش را ادویه بر دوش دارد.

میرآقاجانی گفت: در مراحل تولید نیز برای جلوگیری از آلودگی و فساد از مواد نگهدارنده دارای نیترات استفاده می شود که سرطان زاست.

وی با بیان اینکه در ایران بیش از استانداردهای جهانی این مواد تهیه و خورده می شود، گفت: استفاده طولانی و دراز مدت از این مواد باعث شیوع سرطان و مشکلات دستگاه گوارش می شود.

میرآقاجانی افزود: این نوع غذاها فقط کالری بالایی دارد و به دلیل کمبود انواع ویتامین و پروتئین ها، نمی تواند ریزمغذی ها، درشت مغذی ها و دیگر نیازهای بدن را تامین کند.

وی تصریح کرد: بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، انواع سرطان ها و از کار افتادن سیستم ایمنی بدن از عوارض استفاده بیش از پیش و دراز مدت این نوع غذاهاست.

میرآقاجانی ادامه داد: نوشابه نیز بعنوان اصلی ترین نوشیدنی همراه با غذا خصوصا فست فودها در ضرر و زیان به بدن چیزی کم از مواد پروتئینی چون سوسیس و کالباس ندارد.

وی خاطرنشان کرد: محققان به تازگی در یک آزمایش بر روی موش ها متوجه شده اند که استفاده از نوشابه باعث ایجاد تومورهای سرطانی می شود که قابلیت انتقال به نسل و ژن را دارد.

هزینه پایین غذاهای فست فودی در مقابل هزینه بالای درمان سرطان

این کارشناس تغذیه ابراز داشت: هزینه پایین تهیه این غذاها و مواد بعنوان یکی از دلایل عمده ابتلا به آن در کنار سایر عوامل است، در مقابل هزینه بالای درمان بیماری هایی چون سرطان هیج توجیهی ندارد.

میرآقاجانی با بیان اینکه آموزش و آگاهی اصلی ترین تلاش در جهت کاهش مصرف این مواد غذایی است گفت: اگر مردم بدانند که مضرات و پیامدهای استفاده از این مواد غذایی چیست و چه تاثیراتی بر روی سلامتی نسل های بعدشان نیز دارد، نوع برنامه غذایی خود را تغییر خواهند داد.

وی با اشاره به استقبال جوانان از فست فودها گفت: بی اطلاعی و آموزش ندیدن از کودکی برای اصلاح رژیم غذایی دلیل عمده گرایش افراطی به این غذاهاست.

اینکه چه بخوریم و چگونه بخوریم؟ مسئله ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد و از سوی برنامه ریزان برای آگاهی و اطلاع رسانی جامعه در خصوص مضرات استفاده از مواد غذایی نامرغوب می تواند بخشی از سلامت جامعه و نسل جوان را تامین می کند.

تغذیه سالم که در شهر اراک بواسطه نبود فرهنگسازی روبه فراموشی رفته است. شاید یک لیوان شیر، یک هویج و...بتواند جاده سلامتی را در شهر اراک هموار کند. و شاید یک گاز ساندویچ؛ آغازی باشد برای یک رشد یک تومور سرطانی.

...

گزارش: سمیه انصاری فر

کد N355811

وبگردی