آفتاب

رئیس جمهوری لهستان: آمریکا همچنان یکی از متحدان بسیار مهم ماست

رئیس جمهوری لهستان: آمریکا همچنان یکی از متحدان بسیار مهم ماست

رئیس جمهوری لهستان گفت: با وجود افشای اظهارات تحقیرآمیز وزیر امور خارجه این کشور، آمریکا همچنان یکی از متحدان بسیار مهم ورشو است و این مساله تغییر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارات برونیسلاو کوموروفسکی، رئیس جمهوری لهستان یک روز پس از آن مطرح شد که مجله "Wprost" رونوشتی را منتشر کرد که در آن رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان گفته بود: ائتلاف ورشو با واشنگتن بی‌ارزش است و حتی برای ما ضرر دارد چرا که باعث ایجاد حس کاذب امنیتی شده است.

کومورووسکی به خبرنگاران در ورشو گفت: آمریکا متحد و شریک بسیار مهم ماست.

رونوشت مکالمات شنود شده مقام‌های ارشد لهستان در رستوران، دولت راست میانه دونالد تاسک، نخست‌وزیر این کشور را با مشکل روبه‌رو کرده و منتقدان خواستار برکناری آن شده‌اند.

تاسک اوایل روز دوشنبه گفت: مقام‌هایی را که مکالمات شرم‌آور آن‌ها در اقدامی جنایتکارانه توسط افراد بدطینت ضبط شده، اخراج نخواهم کرد.

سیکورسکی گفت: یک جنایت سازماندهی شده پشت این اقدام وجود دارد. یک گروه جنایی سازمان یافته به دولت حمله کرده‌اند. هنوز نمی‌دانیم چه کسی پشت این قضیه قرار دارد.

وی هیچ سند و مدرکی درباره بیانیه‌اش ارائه نکرده است.

در این رونوشت منتشر شده، سیکورسکی در حالی که به یائک روستووسکی، وزیر دارایی سابق لهستان می‌گفته که ائتلاف واشنگتن و ورشو به لهستان کمکی نمی‌کند از واژه‌های زشت و بی‌ادبانه‌ای استفاده کرده است.

سیکورسکی گفت: ائتلاف آمریکا و لهستان بی‌ارزش است. این ائتلاف حتی مضر است چرا که به لهستان حس کاذب امنیت را می‌دهد. ما یک مشت آدم هالو هستیم.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مستقیما به این رونوشت اشاره‌ای نکرد اما گفت: آمریکا و لهستان روابط بسیار مستحکمی براساس ارزش‌های مشترک دارند. لهستان بخش مهم ائتلاف‌های ما در شرق اروپا است.

انتهای پیام

کد N355655

وبگردی