آفتاب

موافقت مجلس با سلب دو فوریت از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

موافقت مجلس با سلب دو فوریت از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز با درخواست سلب دو فوریت از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز با درخواست سلب دو فوریت از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس این پیشنهاد را مطرح کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات مسلم اسلام است و تمام این نظام مبتنی بر این قاعده کلی الهی شکل گرفته است و بزرگ‌ترین منکر که طاغوت بود با حمایت‌ها و رهنمودهای امام(ره) برکنار شد و حکومت اسلامی شکل گرفت.

وی تصریح کرد: ما عمری است که در کسوت روحانیت مبلغ این قانون هستیم و این قانون بعد از 35 سال در دست اقدام قرار گرفته است.

سالک خاطرنشان کرد: این در حالی است که کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی را با همین عنوان ظرف شش ماه با تمامی سوابق مورد بررسی قرار داده که دارای 27 ماده و 4 فصل است و به تصویب رسیده است اما طرح دو فوریتی که امروز در دستور کار قرار گرفته تنها دارای یک ماده و چهار تبصره می‌باشد.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: آنچه که کمیسیون قضایی بررسی کرده و امروز به مجلس ارائه داده است ابهامات بسیاری دارد البته ما گله‌مند هستیم که چرا این طرح به کمیسیون فرهنگی ارائه نشده است.

وی یادآور شد: آنچه که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که چنین طرحی جزو معوقه مجلس هشتم می‌باشد در واقع در 24 فروردین ماه سال 91 با قید یک فوریت به تصویب رسیده است.

سالک با تاکید بر اینکه ما با اصل امر به معروف و نهی از منکر و قانون آن مخالف نیستیم، اظهار کرد: شدیدا به دنبال این هستیم که این قانون پس از 35 سال در صحن علنی مجلس عملیاتی شود و از سوی دیگر شدیدا در برابر کسانی که آمران به معروف و ناهیان از منکر را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند باید برخورد شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه آنچه کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار داده شامل هفده ماده است که آن هم ابهامات زیادی دارد، گفت: پیشنهاد ما سلب دو فوریت از این طرح است که پس از به تصویب رسیدن، کمیسیون مشترکی از کمیسیون‌های فرهنگی، حقوقی و قضایی مجلس ایجاد شده و طی مدت یک ماه به مجلس جهت بررسی ارائه شود تا بعد از این زمان که این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد کار ناقصی انجام نشده باشد.

سالک ادامه داد: ما ناراحت هستیم از اینکه افرادی چون شهید خلیلی به شهادت می‌رسند و یا شخصی در گرگان به همین دلیل کتک خورده و یا دیگری در شیراز از این موضوع ضربه می‌بیند. ما مدافع آمران و ناهیان هستیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم لذا از مجلس می‌خواهیم که اجازه دهند تا در فرصت زمانی بهتری این موضوع بررسی شود تا طرح پخته‌تری در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان نیز در مخالفت با این پیشنهاد صحبت کرده و گفت: بهتر است بندها و عبارت‌هایی مورد بازنگری قرار گیرد و یا گزارش‌ها از استان‌های مختلف از اماکن و محافل عمومی ارائه شود تا بر این مساله نظارت داشته باشند.

به گزارش ایسنا، درخواست سلب دو فوریت از طر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با 113 رای موافق، 55 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 212 نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.

علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، گفت: این طرح که موضوع مهمی است باید هر چه سریعتر بررسی شده و در دستور کار مجلس قرار گیرد و ما در اصل مهم بودن آن تردیدی نداریم.

رییس قوه مقننه افزود: اما در مورد اینکه کمیسیون مشترکی تشکیل شود باید در هیات رییسه آن را بررسی کنیم.

گفتنی است طرح دو فوریتی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با 142 رای موافق به تصویب رسیده بود تا امروز در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی قرار گیرد که با در دستور قرار گرفتن آن سالک نماینده اصفهان پیشنهاد سلب دو فوریت را مطرح کرده و با ارائه توضیحاتی به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان نیز با آن موافقت کردند.

انتهای پیام

کد N355192

وبگردی