آفتاب
کارشناس دینی جمهوری آذربایجان:

داعش برای جبران شکست در سوریه به عراق آمده است

داعش برای جبران شکست در سوریه به عراق آمده است

باکو ایرنا- ˈآقا حاجی بی لیˈ کارشناس امور دینی جمهوری آذربایجان با سیاسی خواندن رویدادهای جاری در سوریه و عراق گفت: نیروهای افراطی برای استفاده ابزاری از دین در رابطه با این حوادث تلاش می کنند.

این الهیات شناس جمهوری آذربایجانی روز دوشنبه در گفت وگو با روزنامه ˈباکو خبرˈ حوادث عراق را ادامه حوادث سوریه دانست و تاکید کرد که عناصر گروه تروریستی ˈ داعشˈ در پی شکست در سوریه سعی در جبران شکست خود در عراق دارند.

وی گفت: ˈاین جنگ مذهبی نیست و صرفا جنگ طلبی در برابر اسلام و مذاهب اسلامی است که برخی کشورها و بقایای طرفداران صدام حسین در به راه انداختن آن ذینفع هستندˈ.

حاجی بی لی تهدیدات گروه تکفیری ˈ داعشˈ به حمله به کربلا، نجف، سامرا و بغداد را توطئه بزرگ علیه اسلام ارزیابی کرد و با اشاره به وجود زیارتگاه های اهل بیت (ع) و سایر شخصیت های محبوب مسلمانان در این شهرها، فراخوانی گروه تروریستی داعش به تخریب این اماکن متبرکه را دلیل بیگانگی این گروه با اسلام ارزیابی کرد.

این عالم دینی، ادعای ارضی اخیر داعش علیه جمهوری آذربایجان را نیز بیانگر وجود طرفداران این گروهها در در داخل جمهوری آذربایجان دانست و تصریح کرد: این گروه به حساب طرفداران داخلی خود در جمهوری آذربایجان جرات طرح چنین ادعاهایی را به خود می دهد.

وی که در خصوص وجود رابطه بین گروه های افراطی جمهوری آذربایجان با گروههای تروریستی در سوریه و عراق سخن می گفت، افزود:حضور برخی اتباع جمهوری آذربایجان در صفوف گروههای تندرو دینی و گزارشات منتشره در مورد کشته شدن اتباع آذری در سوریه موید وجود رابطه بین جریان های افراطی دینی در این کشور با جریانهای افراطی در خاورمیانه است. عملیات اخیر نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان علیه گروههای افراطی از همین منظر قابل ارزیابی است.

روزنامه ˈینی مساواتˈ 31 خرداد سال جاری در گزارشی از بازداشت 20 تن از وهابیون در عملیات مشترک سرویس امنیتی و وزارت کشور آذربایجان در مسجد ˈ لزگیˈ باکو خبر داده بود.

خاورم*1206**1010
کد N354625

وبگردی