آفتاب

آمریکا و بازی با کارت مبارزه با تروریسم

آمریکا و بازی با کارت مبارزه با تروریسم

تهران- ایرنا- تروریسم و مبارزه با آن به عنوان مفاهیمی که در دو دهه اخیر در عرصه بین الملل بیشترین فراوانی را در سخنان مقامات سیاسی کشورها به خود اختصاص داده اند، همچون ابزار و بستری برای حفظ منافع ملی، از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند.

با وجود محرز بودن توان دولت و ارتش عراق در حفظ تمامیت ارضی این کشور و مقابله با تروریسم وارداتی به آن، اما با واکاوی مواضع و عملکرد آمریکا در رابطه با ادعای مبارزه با تروریسم به ویژه در پرتو تحولات عراق، دوگانگی معیارها و منفعت جویی های آن بیش از پیش مشخص می شود.

شاید بتوان دیدار «رابرت فورد» سفیر وقت آمریکا در سوریه را با گروه هایی از ساکنان چند شهر این کشور و تشویق آنها به شورش علیه دولت و همچنین دادن وعده کمک تسلیحاتی به آنها، آغازگر تلاش های آمریکا برای براندازی حکومت قانونی سوریه و همچنین تداوم بخش گسترش تروریسم به کشورهای منطقه از جمله عراق برشمرد.

واشنگتن در پی هشدار به دولت سوریه که صاحب کرسی در سازمان ملل است، برای واگذاری حکومت به آنچه ˈمخالفانˈ نامیده می شدند، تسلیح و آموزش تروریست های مدعی نبرد با دولت سوریه را در اولویت قرار داد و با راه اندازی پایگاه های آموزشی به خصوص در اردن، نطفه تروریسم را در منطقه بارور کرد.

با وجود ادعای آمریکایی ها مبنی بر غربالگری افراد تحت آموزش از لحاظ تندرو نبودن، اما به دلیل شکست پی درپی تروریست ها از دولت و مردم سوریه، آمریکا با ولع بیشتر و بی توجه به پیامدهای احتمالی، دوره های آموزشی فراگیر برای تروریست ها برگزار کرد.

پایگاه خبری ˈایلافˈ در این خصوص به نقل از منابع اطلاعاتی اردنی اعلام کرد که مربیان و نظامیان آمریکایی سال 2012 اعضای داعش را در یکی از پایگاه های مخفی در اردن آموزش داده اند.

منابع اردنی تاکید کردند که ده ها تن از تکفیری های داعش در یکی از پایگاه های نظامی اردن آموزش دیدند و این اقدام به عنوان بخشی از کمک های پنهانی آمریکا به گروه های مسلح مخالف سوریه صورت گرفت.

در فوریه 2012 نیز خبرگزاری ˈورلد نت دیلیˈ آمریکا اعلام کرد که واشنگتن، آنکارا و امان، در ˈالصفاریˈ در اردن که منطقه ای صحرای در شمال این کشور است، پایگاهی آموزشی را برای آموزش مخالفان مسلح سوری اداره می کنند.

نشریه دیر اشپیگل آلمان هم در ماه مارس نوشت که آمریکا در اردن در حال آموزش دادن به عناصر مسلح سوری است.

سناتور ˈراند پلˈ از چهره های بانفوذ حزب جمهوریخواه آمریکا چندی قبل ضمن اذعان به این که گروه ترویستی داعش مورد حمایت آمریکاست، افزود: ما با داعش در سوریه متحد بوده ایم.

وی به تلویزیون سی ان ان آمریکا گفت: یک دلیل برای قدرت گرفتن داعش این است که ما به متحدان این گروه در سوریه سلاح دادیم. ما با داعش در سوریه متحد بوده ایم. آنها رشد کردند چون ما آنها را در برابر اسد مسلح کردیم.



منافع ملی آمریکا، عیار تروریست شناسی واشنگتن

....................................................................

در پی آغاز حملات گسترده نیروهای تکفیری و بعثی گرد آمده تحت لوای داعش در عراق که جز با پشتیبانی تدارکاتی و تجهیزاتی گسترده برخی کشورهای منطقه میسر نبود، برخی مناطق این کشور به تصرف آنها در آمد.

آمریکا که داعیه مبارزه با تروریسم و حمایت از حقوق بشر را یدک می کشد، در روزهای نخست حملات تکفیری ها به محکومیت لفظی این حملات آن هم در پی انتشار اخبار مربوط به اقدامات وحشیانه و تصاویر جنایات آنها در اینترنت بسنده کرد و با وجود یک پیمان نظامی میان آن کشور و عراق، از اعلام آمادگی به موقع برای دفع حملات داعش طفره رفت و آن را منوط به انجام بررسی های بیشتر دانست.

رئیس جمهوری آمریکا این مساله را مطرح کرد که ˈمهمترین پرسشی که ما باید از خود بپرسیم، این است که منافع ملی آمریکا چیست؟ˈ

باراک اوباما گفت: من به عنوان فرمانده کل بر این مسئله تاکید دارم که آمریکایی ها باید مشخص کنند منافع امنیت ملی آمریکا چیست. ما همگی باید روی آن تاکید کنیم.

وی افزود: ما به رایزنی با کنگره ادامه خواهیم داد و هر تلاشی را برای امنیت آمریکا انجام خواهم داد.

با وجود محرز شدن اعمال تروریست ها در عراق، دولت آمریکا که پس از حمله به افغانستان به بهانه نابودی تروریسم، خود را پرچم دار مبارزه با آن حتی بدون مجوز سازمان ملل متحد معرفی کرده بود، تلاش می کند به شکل کاسبکارانه مبارزه با تروریست های دست پروده را فایده سنجی کند و از این رو، موضوع را به عنوان ˈپرسش های سختˈ مطرح می کند.

ˈحسین امیرعبدالهیانˈ معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: آمریکا در مورد بحران عراق می خواهد همان راهی را برود که در سوریه رفت و از سیاست دوگانه اش در منطقه دست بر نمی دارد.‏‏

وی همچنین تاکید کرد: کسانی که با تروریسم تکفیری همکاری می کنند، درک درستی از مفهوم امنیت ندارند.



بازهم رویکرد دوگانه

...........................

پس از آن که مقامات آمریکایی تحت فشار افکار عمومی بین الملل مجبور شدند در برابر تصرف بخشی از مناطق عراق حساسیت نشان دهند، نبود اطلاعات کافی دستاویزی برای مخالفت اوباما با حمله هوایی به مواضع تروریست های تکفیری و بعثی شد.

به گزارش فاکس نیوز، ˈباراک اوباماˈ دلیل مخالفت با حمله هوایی به مواضع داعش در عراق را نداشتن اطلاعات دقیق در مورد مواضع آنها عنوان کرد.

این در حالی است که بنابر گزارش های خبری، آمریکا حتی پیش از حمله بعثی ها و تکفیری ها به شهرهای عراق و کشتار مردم از طریق ماهواره های جاسوسی که بیشترین کاربرد آنها برای رصد تحرکات نظامی در مناطق مورد نظر است، از این یورش مطلع بود.

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در این باره در گزارشی افشاگرانه نوشت: هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا طی یک سال گذشته با انجام عملیات تجسسی بر فراز آسمان عراق از تحرکات داعش و مخالفان مسلح دولت عراق اطلاعات جمع آوری کرده اند.



پیش شرط برای مبارزه با تروریست ها

...................................................

از سوی دیگر، گرچه انتخابات مجلس عراق با حضور ناظران بین المللی و حتی آمریکایی برگزار شد و گروه های موثر سیاسی هر یک بخشی از آرای مردم را در راستای ادامه حیات سیاسی این کشور براساس موازین دمکراسی به خود اختصاص دادند، اما مقامات آمریکایی این موضوع را برنتافتند و در اظهاراتی مداخله جویانه، خواستار باج دهی گروه های پیروز انتخابات به کسانی شدند که مردم عراق اقبال کمتری به آنان داشتند.

رییس جمهوری آمریکا نیز برای واکنش به بحران اخیر عراق و مبارزه با داعش پیش شرط تعیین کرد.

اوباما از اعطای تضمین های سیاسی به دیگر گروه های سیاسی به عنوان یک شرط سخن گفت و افزود که دخالت نظامی کشورش در سایه عدم توافق بین گروه های عراقی (برای تشکیل دولت) نتیجه بخش نخواهد بود.

از آنجا که برخی مقامات آمریکایی پیش از این و برخلاف اصول دمکراسی خواهان اعطای امتیاز بیشتری به برخی گروه های عراقی شده بودند، مشروط کردن مبارزه با تروریسم به اداره عراق براساس خواست مشکوک وزارت خارجه آمریکا را نمی توان چیزی جز توجیه اقدام تروریست ها در تعرض به حاکمیت ملی عراق دانست.

رئیس جمهوری آمریکا در این باره گفت: این زنگ خطر است و سران عراقی باید راه حل هایی را برای توافق به منظور سامان دادن به کشور داشته باشند. می خواهم همه بدانند که ما در غیاب طرحی سیاسی که به ما تضمین بدهد، وارد عملیات نظامی نمی شویم.

در همین حال یک خبرگزاری آمریکایی تصریح کرد: سیاست های متناقض آمریکا ریشه اصلی بحران عراق است. شواهد و قراین حاکیست که رئیس جمهوری آمریکا به بحران عراق به عنوان فرصتی برای گرفتن امتیاز از دولت نوری مالکی نگاه می کند و می خواهد نخست وزیر عراق را به مصالحه و نرمش وادار کند. به همین خاطر، مقام های آمریکایی در چند روز گذشته بر تشکیل «دولتی فراگیر» در عراق تاکید کردند و از ضرورت تقسیم قدرت دولت مرکزی با اعراب سنی و همچنین جلب رضایت کردها سخن گفتند.

خبرگزاری آمریکایی اینترپرس سرویس هم فاش کرد: ریشه اصلی بحران عراق نه سیاست های دولت مالکی بلکه سیاست های متناقض آمریکا و اهداف متعارض کاخ سفید در منطقه است. مالکی مغضوب آمریکا و غرب است.



تزلزل در مبارزه با تروریسم

.....................................

در حالی که بسیاری از کارشناسان سیاسی آمریکا در اظهارات خود بر مبارزه همه جانبه با تروریست ها تاکید دارند و حتی ضرورت همکاری با ایران را برای رفع این خطر مشترک گوشزد کرده اند، اما طولانی شدن زمان تصمیم گیری آمریکا در این باره پرسش های جدی را در ذهن ایجاد کرده است.

همچنین تعلل در ارسال نیازهای فوری تسلیحاتی به دولت عراق موجب تردید جامعه بین الملل در قصد آمریکا برای مبارزه با تروریسم شده است.

این مساله به ویژه پس از اینکه مقامات آمریکایی اعلام کردند برای مبارزه با تروریست های تکفیری- بعثی در عراق نیاز به مجوز کنگره ندارند، بیش از پیش سوال برانگیز شده است.



اعتراف دیرهنگام

......................

آمریکا پس از سال ها پشتیبانی گسترده سیاسی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و اقتصادی از تروریست ها در سوریه و حتی وعده تسلیح آنها به تجهیزات کشنده که نتیجه ای جز صدها هزار کشته و زخمی، میلیون ها آواره و خسارت های دهها میلیارد دلاری نداشته است، اکنون تروریست های تکفیری و بعثی را که تحت عنوان داعش فعالیت می کنند، متهم اصلی در برهم زدن آرامش منطقه معرفی می کند.

اوباما اخیرا در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت که داعش در حال ناامن کردن عراق است و خطر آن می تواند به دیگر کشورها از جمله اردن هم سرایت کند.

گزارش از: علیرضا فرجی

رسانام**5661**2017
کد N354453

وبگردی