آفتاب

دهها تروریست الشباب در حملات هوایی جنگنده های کنیا کشته شدند

دهها تروریست الشباب در حملات هوایی جنگنده های کنیا کشته شدند

تهران – ایرنا – جنگنده های کنیا مواضع گروه تروریستی ˈالشبابˈ را در سومالی بمباران و دهها تن از اعضای این گروه را به هلاکت رساندند.

خبرگزاری ˈفرانسهˈ امروز (دوشنبه) ضمن اعلام این خبر به نقل از نیروهای اتحادیه آفریقا که با گروه افراط گرای الشباب در جنگ هستند، افزود: حملات هوایی مذکور علیه روستاهای فقیرنشین ˈآنولˈ و ˈکودایˈ واقع در جنوب ˈجوبای سفلیˈ صورت گرفته و بخشی از ماموریت 22 هزار نیروی اتحادیه آفریقا است که تحت حمایت سازمان ملل در سومالی حضور دارند.

این عملیات در ماه مارس (اسفند/فروردین) و به منظور تلاش برای آزاد سازی برخی شهرهای سومالی از دست این گروه افراط گرا آغاز شد.

نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی موسوم به ˈآمیسامˈ طی بیانیه ای از این حملات به عنوان گامی در جهت از میان بردن توانایی های نظامی الشباب یاد کرد و افزود: جنگنده های کنیایی مسوولیت اجرای این حمله را بر عهده داشتند.

یک هفته قبل، گروه الشباب مسوولیت دو قتل عام در یکی از مناطق ساحلی کنیا را که طی آن دست کم 60 نفر کشته شدند، بر عهده گرفت.

نایروبی شبکه های سیاسی داخلی را عامل این حملات معرفی کرده بود.

الشباب اعلام کرد که این حملات را به تلافی نقش نظامی کنیا در جنوب سومالی و همکاری با نیروهای آمیسام انجام داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از اتحادیه آفریقا شمار تلفات الشباب در روستای آنول را بیش از 30 نفر و در کودای، بیش از 50 نفر اعلام کرد و یادآور شد که امکان تایید صحت این ارقام به صورت مستقل وجود ندارد.

هرچند الشباب از زمان عقب نشینی از موگادیشو (پایتخت سومالی) در سه سال قبل، شهرهای بیشتری را به نیروهای اتحادیه آفریقا واگذار کرده است، اما این گروه تروریستی همچنان به حملات چریکی خود ادامه می دهد.

این گزارش می افزاید: حملات اخیر این گروه افراط گرا در سومالی علیه مناطق کلیدی تحت کنترل دولت و نیروهای امنیتی عمدتا با هدف تکذیب اظهارات مقامات این کشور و نیروهای اتحادیه آفریقا مبنی بر پیروزی در نبرد با الشباب، صورت گرفته است.

دیپلمات های خارجی می گویند الشباب چندین کشور در شرق آفریقا از جمله جیبوتی، اتیوپی، کنیا و اوگاندا که به سومالی نیرو اعزام کرده اند را تهدید به حمله کرده است.

خاورم**9156/1275
کد N354179

وبگردی