آفتاب
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران:

بازنگری در طرح های روستایی منجر به توسعه پایدار روستاها می شود

بازنگری در طرح های روستایی منجر به توسعه پایدار روستاها می شود

اردبیل - ایرنا - رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران گفت: با بازنگری در طرح هایی که در روستاهای کشور اجرا شده می توانیم راهکارهای علمی و تحقیقاتی مناسبی را برای توسعه پایدار روستاها ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا ، علی تابش روز دوشنبه در نخستین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی - فضایی روستایی در اردبیل افزود: این بنیاد برای توسعه روستاهای کشور طرح های زیادی اجرا کرده، اما توجه به زوایای مختلف این طرح ها و بازنگری روی کارهای انجام شده بسیاری از مشکلات و چالش های ما را در این بخش برطرف می کند.

وی بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای توسعه کالبدی روستاها تاکید کرد و گفت: ارائه نکته نظرات متخصصان و اندیشمندان و تعیین ضوابط و مقررات مناسب ما را در انجام این وظایف یاری خواهد کرد.

تابش با اشاره به نقش مردم در برنامه ریزی توسعه روستایی یادآور شد: مردم روستاها در برنامه های توسعه این مناطق نقش مهمی دارند و نباید روستاییان را از چرخه توسعه روستاها خارج کنیم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران افزود: ویژگی جامعه روستایی پیوند آنها با طبیعت است و کاربری های روستایی در کالبد فضای روستاها نقش مهمی ایفا می کنند.

وی تاکید کرد وجود ساختار مناسب در کالبد روستاهای کشور در توسعه پایدار این مناطق اهمیت زیادی دارد و آموزش و ترویج در استقرار این ساختار در روستاها بسیار تاثیرگذار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تاکنون به آموزش و ترویج در روستاها کمتر توجه شده است، بیان کرد: با این حال ضرورت دارد برای تعامل دو سویه بین شهر و روستا به آموزش و ترویج روستاییان توجه جدی شود.

به گفته تابش رعایت نظامات شهری و روستایی در تعامل بین روستا و شهر مهم است ، زیرا روستاییان در تولید محصولات کشاورزی و استقرار امنیت غذایی در اقتصاد ملی نقش مهمی ایفا می کنند.

وی با بیان این که در نظام حکمروایی روستاها نیز مسائل مختلفی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: نظام حکمروایی روستاهای کشور هم اکنون حلقه مفقوده ای دارد که می توان با بررسی های همه جانبه آن مدیریت واحد روستایی را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: موضوع حکمروایی روستاها به عنوان مدیریت محلی در روستاهای کشور اثربخشی زیادی دارد و امیدواریم نتایج این همایش بتواند در ایجاد این حکمروایی و مدیریت محلی تاثیرگذار باشد.

نخستین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی - فضایی روستایی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از امروز دوشنبه به مدت دو روز در استان اردبیل آغاز شد.

جایگاه منظومه های روستایی در توسعه پایدار کالبدی روستاها ، نقش طرح های توسعه کاربردی در ارتقای جایگاه گردشگری روستایی و جایگاه بهسازی بافت های با ارزش روستایی در توسعه کالبدی روستاها در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همچنین در این همایش ملی طراحی روستایی و طرح های هادی ، مدیریت بازسازی ، بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی و نقش سرمایه اجتماعی در حکمرانی محلی مطلوب در روستاها توسط کارشناسان و متخصصان حوزه عمران روستایی بررسی می شود.

1108/594/593 (3)**1561
کد N353944

وبگردی