آفتاب

دیدارها و رایزنی های کامرون در مورد ریاست کمیسیون اروپا ادامه دارد

دیدارها و رایزنی های کامرون در مورد ریاست کمیسیون اروپا ادامه دارد

تهران- ایرنا- ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس امروز (دوشنبه) در لندن با ˈهرمان ون رامپویˈ رییس شورای اروپا دیدار و در مورد ریاست بعدی کمیسیون اروپا رایزنی می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ˈای یو بیزینس/EU Businessˈ، مقامات مطلع در دولت انگلیس گفتند کامرون قصد دارد بار دیگر سران اروپا را برای حمایت نکردن از ˈژان کلود یونکرˈ نامزد حزب مردم برای ریاست کمیسیون اروپا در نشست روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری این کمیسیون در بروکسل تحت فشار قرار دهد.

کامرون معتقد است یونکرˈ نخست وزیر پیشین لوکزامبورگ به عنوان یک سیاستمدار فدرالیست به سوی اجرای اصلاحات نوسازی چارچوب های اتحادیه اروپا پیش نمی رود و کامرون وعده داده است تا انتها برای رسیدن به این حق مبارزه کند.

رهبران احزاب چپ میانه اروپایی روز شنبه در پاریس نشستی برگزار و توافق کردند در نشست روز پنج شنبه سران اروپا از یونکر حمایت کنند. کامرون که رهبری حزب محافظه کار راست میانه را برعهده دارد، می خواهد روند انتخاب رییس کمیسیون اروپا فعلا به تعویق بیفتد تا نامزد دیگری بر اساس توافق بیشتر بین سران اروپا مطرح و در نهایت انتخاب شود.

سران اتحادیه اروپا در نشست خود در26 و 27 ژوئن (5 و6 تیر) به طور رسمی نامزد این مقام را تعیین می کنند. پارلمان اروپا نیز در دومین نشست عمومی خود از 14 تا 17 ژوئیه (23 تا 26 تیر) در مورد رییس بعدی کمیسیون اروپا تصمیم می گیرد.

پارلمان اروپا تنها نهادی است که اعضای آن با رای مستقیم ساکنان این منطقه تعیین می شوند. انتخابات پارلمان اروپا از 22 تا 25 ماه مه (اول تا چهارم خرداد) برگزار شد.

نتایج نشان داد حزب محافظه کار مردم اروپا و حزب راست میانه ائتلاف پیشرفته سوسیال دموکرات ها 400 کرسی از مجموع 751 کرسی در پارلمان جدید را به دست آورده اند. احزاب راست افراطی نیز در فرانسه و انگلیس پیروز شدند و توانستند از احزاب حاکم این کشورها نمایندگان بیشتری را به پارلمان بفرستند. رهبران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا تا کنون خود، رئیس کمیسیون را انتخاب می کردند اما طبق قوانین جدید، باید نتیجه انتخابات پارلمانی این اتحادیه را هم در تصمیم گیری خود لحاظ کنند.

یک مقام مطلع در دولت انگلیس گفت: مقامات لندن به روشنی گفته اند که اگر اراده سیاسی برای دست یافتن به توافق موجود باشد، تصمیم در مورد رییس کمیسیون باید و می تواند به تعویق بیفتد. اما اگر سران حتی نخواهند نام های جایگزین را مد نظر قرار دهند، رای گیری باید انجام شود.

حزب محافظه کار انگلیس به رهبری کامرون پیش از این عضو حزب مردم اروپا در پارلمان اروپا بود اما در سال 2009 از عضویت در این حزب کناره گرفت، زیرا دیدگاه های فدرالی این حزب را مغایر با سیاست های خود می دانست. کامرون خود را متعهد به ممانعت از رسیدن یونکر به ریاست کمیسیون اروپا می داند زیرا در واقع او مانعی برای اجرای اصلاحات درچارچوب اتحادیه اروپاست که کامرون به رای دهندگان انگلیسی وعده داده در اجرای این اصلاحات همه تلاش خود را به کار گیرد.

کامرون همچنین گفته که شرایط عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را مورد بررسی و رایزنی با مقامات اتحادیه قرار می دهد و در همه پرسی سال 2017 ادامه عضویت انگلیس در این اتحادیه یا لغو عضویت لندن در آن را از مردم جویا می شود، البته اگر حزب محافطه کار در انتخابات سراسری سال آینده انگلیس پیروز شود.

یافته های نظرسنجی روزنامه انگلیسی ˈآبزرورˈ روز یکشنبه نشان داد دست کم 48 درصد از انگلیسی ها به یقین یا احتمالا خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند، در حالیکه 37 درصد خواستار ادامه عضویت انگلیس در این اتحادیه هستند.

اروپام**9157** 1337
کد N353781

وبگردی