آفتاب

انتشار یک فایل صوتی جنجالی مرتبط با انتخابات از سوی ستاد انتخاباتی عبدالله

انتشار یک فایل صوتی جنجالی مرتبط با انتخابات از سوی ستاد انتخاباتی عبدالله

ستاد عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان یک فایل صوتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و ادعا کرده که در آن گفت‌وگوهای تلفنی میان "امرخیل"، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات با شماری از کارمندان ستاد اشرف غنی احمدزی، دیگر نامزد ریاست جمهوری و کارمندان محلی این کمیسیون‌ ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این فایل صوتی، فردی که ستاد عبدالله مدعی شده که "ضیاالحق امرخیل" است به فردی که ادعا شده عضو ستاد انتخاباتی احمدزی است، به زبان پشتو دستور می‌دهد که "دست روی دست ننشیند و کاری کند."

در قسمت دیگری از این فایل صوتی، به یکی از کارمندان ارشد محلی کمیسیون انتخابات دستور داده می شود که "گوسفندها" را به کوه‌ها ببرد و "چاق" برگرداند. ستاد عبدالله ادعا می‌کند که منظور او بردن صندوق‌های خالی و پر کردن آن به نفع احمدزی است.

ستاد عبدالله توضیح نداده است که این فایل صوتی چگونه به دست آنها رسیده است. هیچ منبع مستقلی هم صحت و سقم این نوار و تعلق آن به امرخیل را تایید نکرده است.

به گزارش بی.بی.سی به گفته ستاد عبدالله، او نسخه‌ای از این فایل را به رئیس جمهوری افغانستان هم فرستاده است و کرزای هم اطمینان داده که موضوع را بررسی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انتخابات قبلا از ستاد عبدالله عبدالله خواسته بود اگر سندی مبنی بر دست داشتن رئیس دبیرخانه کمیسیون در تقلب، به دست دارد، آن را در اختیار کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار دهد.

یک نسخه دوازده دقیقه‌ای از این فایل در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شده است.

هرچند شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، فایل مذکور را دلیلی بر "عدم بی‌طرفی کمیسیون انتخابات" دانسته‌اند اما تعدادی نیز گفته‌اند که اقدام ستاد عبدالله در ضبط و انتشار گفت‌وگوی تلفنی افراد، مصداق "شنود تلفنی" و "غیر قانونی" است.

آنها از ستاد عبدالله و دولت افغانستان خواسته‌اند تا در مورد این فایل صوتی و اینکه چه کس یا نهادی آن را شنود کرده، توضیح بدهند.

از سوی دیگر، وزارت کشور افغانستان گفته که کمیسیون مستقل انتخابات از پذیرش هیات تحقیق این وزارت برای بررسی اتهام مطرح شده از سوی پلیس کابل علیه رئیس دبیرخانه این کمیسیون خودداری کرده است.

ژنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پلیس کابل در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ضیاءالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات را متهم به انتقال غیر قانونی مواد انتخاباتی کرد.

این وزارت در اعلامیه‌ای که روی سایت آن منتشر شده، نوشته است: "مسئولان کمسیون انتخابات به هیات موظف وزارت امور داخله استدلال کردند که اتهام وارد شده به رئیس دارالانشای کمیسیون از سوی فرمانده پلیس، به کمسیون شکایت‎های انتخاباتی محول می‌گردد تا از آن طریق مورد رسیدگی قرار گیرد."

وزارت امور داخله با تاکید بر این که "در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و از چگونگی توظیف هیات یاد شده نیز رسانه‌های کشور را آگاه ساخته"، نوشته "در حال حاضر نیز آمادگی دارد که در صورت ضرورت با هر مرجعی که در این مورد تحقیق نماید، همکاری همه جانبه داشته باشد."

در پایان روز انتخابات عمر داوودزی وزیر داخله، جنجال میان ظاهر و امرخیل را "سوء تفاهم" خواند و وعده داد که هیاتی را برای بررسی این موضوع موظف خواهد کرد.

وزارت داخله (کشور) می‌گوید هیاتی را برای بررسی ادعای تقلب علیه امرخیل تعیین کرده اما کمیسیون این هیات را نپذیرفته است.

امرخیل گفته که این مواد به یکی از مراکز رای‌گیری در سروبی در شرق کابل منتقل می‌شد تا کمبود مواد در آنجا جبران شود، اما منتقدان او گفته‌اند که نه نیازی به انتقال مواد انتخاباتی به این مرکز وجود داشت و نه هم انتقال آن به صورت قانونی و مطابق معمول صورت می‌گرفت.

با این حال، احمدیوسف نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات در یک نشست خبری گفت که اتهامات علیه رئیس دبیرخانه این نهاد را "از ریشه" رد می‌کند و سندی هم در این مورد وجود ندارد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پر بود از ادعاهای تقلب؛ ادعاهایی که صدها نفر از طرفداران عبدالله عبدالله را با شعارهایی چون "تقلب کاران را محاکمه کنید"، به جاده‌ها کشاند.

کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است برای ایجاد اعتماد، شکایت‌های هر دو جانب را بی‌طرفانه بررسی می‌کند.

این کمیسیون اعلام نتایج اولیه انتخابات را هم تا زمان حل اختلافات به وجود آمده در روند انتخابات به تاخیر انداخته است.

انتهای پیام

کد N353672

وبگردی