آفتاب

دیک چنی: هنوز هم از حمله سال 2003 به عراق حمایت می‌کنم/ اوباما مسئول هرج‌ومرج عراق است

دیک چنی: هنوز هم از حمله سال 2003 به عراق حمایت می‌کنم/ اوباما مسئول هرج‌ومرج عراق است

معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با به چالش کشیدن سخنان سناتور "رند پل" گفت: این باراک اوباما بود که تهدید تروریستی عراق را دست کم گرفت و اقدامات کافی برای مقابله با آن انجام نداد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای. بی. سی گفت: این بزرگترین چالشی است که طی سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌ایم و علت آن نیز این است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نخواست که واقعیت‌ها را به رسمیت بشناسد و دلیل دیگر این بود که وی تماما تلاش می‌کرد تا تمام نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.

باراک اوباما به دنبال تحولات اخیر عراق و پیشروی نیروهای شبه‌نظامی، در حال اعزام 300 نیرو به عنوان مشاور نظامی است و قصد دارد تا کمک‌های نظامی بیشتری را به دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق ارائه دهد که از جمله آن می‌توان حملات هوایی و نیروهای جنگی باشد اما زمان آن بستگی به اقدامات دولت بغداد دارد.

دیک چنی که از معماران اصلی حمله آمریکا به عراق در سال 2003 بود، با وجود انتقاد از اوباما، هیچ راه‌حل استراتژیک نظامی‌ ارائه نکرد. وی مشخص نکرد که آیا مایل به انجام حملات هوایی است و یا اقدامات گسترده دیگر.

وی گفت: زمانی که ما داریم درباره ارسال 300 مشاور صحبت می‌کنیم و این در حالی است که درخواست اصلی 20 هزار مشاور بوده است تا کار را به درستی انجام دهند، گمان نمی‌کنم که به درستی با این مشکل مواجه شده باشیم. در حالی که با آموزش و ارسال سلاح برای زنده نگه داشتن مقاومت در سوریه تلاش می‌کنیم، در این شرایط نمی‌توانیم پاسخ‌های درست و آسانی به تحولات عراق بدهیم. من هنوز هم تردیدی ندارم که صدام تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی خود را بازیافت کرد.

وی افزود: من در آن دوران از حمله به عراق با جدیت حمایت کردم و هنوز هم همان عقاید را دارم. همه موضع من را می‌دانند. چیزی برای بحث در آن رابطه وجود ندارد. اما اگر ما بخواهیم درباره آنچه 11 و یا 12 سال پیش رخ داد صحبت کنیم، دیگر نمی‌توانیم با تهدیدی که امروز در حال افزایش است، درست برخورد کنیم.

ادامه دارد

کد N353653

وبگردی