آفتاب
جوکار در گفت‌وگو با ایسنا:

آمریکا باید حقوق هسته‌ای ملت ایران را بپذیرد

آمریکا باید حقوق هسته‌ای ملت ایران را بپذیرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منطق آمریکایی‌ها منطق زور و زیاده خواهی است و این منطق به جایی نخواهید رسید به اقدامات آژانس اشاره کرد و گفت: آژانس هر روز مطالبات جدیدی را عنوان می‌کند که این مطالبات برخاسته از مطالبات آمریکایی‌هاست.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منطق آمریکایی‌ها منطق زور و زیاده خواهی است و این منطق به جایی نخواهید رسید به اقدامات آژانس اشاره کرد و گفت: آژانس هر روز مطالبات جدیدی را عنوان می‌کند که این مطالبات برخاسته از مطالبات آمریکایی‌هاست.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه طرف مقابل تیم مذاکره‌کننده ما از ابتدای مذاکرات در مطالبات خود ایستادگی کرده است و تاکنون نیز آن را ادامه داده گفت: به عنوان مثال در جاهایی بوده که آمریکایی‌ها در خطوط قرمز ما و حقوقی که در موضوع هسته‌ای داریم چه در بحث صلح‌آمیز و میزان تولید سوختی برای نیروگاه‌های هسته‌ای‌مان نیاز داریم فقط یک حرف داشتند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر امروز آمریکایی‌ها واقع‌بینانه عمل کنند که بعید است بتوانند، زیرا خصوصیت و ویژگی‌های استکبار این است که کوتاه نیاید می‌توان راهی پیدا کرد اما ذات استکبار این است که از آنچه که دارد زیادتر و بیشتر می‌خواهد و آن هم از حقوق دیگران و نه از حقوقی که مطلق به خودش است که این مسئله به جای نخواهد رسید.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین ماهیت و ذات آنها حکم می‌کند که بر مطالبات ناحق‌شان پافشاری کنند اما اگر بخواهند خیلی راحت‌تر کار انجام می‌شود؛ در واقع به قوانین بین الملل تن دهند. چرا که آمریکایی‌ها نباید تصمیم بگیرند که تصمیم سختی باشد و این خیلی ساده است که آنها باید حقوق ملت ایران را بپذیرند.

جوکار در ادامه اظهار کرد: این مسئله تصمیم جدی نیاز دارد که ما این اراده جدی و جمعی را در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و این مشکلی است که برای مذاکرات ایجاد شده است. در واقع هم از قبل بوده، امروز هم هست و در آینده هم همچنین ادامه خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه ادامه مذاکرات برای ما اصل مهمی است گفت: ما تاکنون به کشوری ظلم یا تجاوز نکرده و یا کشوری را از حقوق خودش محروم نکرده‌ایم،‌ ما به دنبال حقوق خودمان هستیم که امروز آن را از طریق دیپلماتیک در عرصه بین المللی دنبال می‌کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احتمالا امروز مذاکرات با 1+5 است،‌ یک روز مذاکرات دو جانبه و یا سه جانبه می‌شود اما اتفاقی که الان در این مذاکرات یعنی ادامه وین 4 در وین 5 به وجود می‌آید خود بیانگر این مسئله است. حتی خود اتحادیه اروپا به این نتیجه رسید که واقعا کاری از دست آنها ساخته نیست و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توصیه کرد که شما بروید با آمریکا صحبت کرده و مسائل را حل کنید.

جوکار تاکید کرد: در اینجا دقیقا مشخص می‌شود که این آمریکایی‌ها هستند که دارند سنگ‌اندازی و کارشکنی می‌کنند و نمی‌خواهند حقوق مردم ما محترم بشمارند.

وی خاطر نشان کرد:‌ آنچه که ما در مذاکرات دنبال می‌کنیم این است که به دنبال زیاده‌خواهی نیستیم دنبال حقوق خودمان هستیم و این موضوع را هر جایی می‌توان مطرح کرد و در هر منطقی نیز قابل قبول است و از ما می‌پذیرند اما این منطق آمریکایی ها است منطق زور و زیاده خواهی بوده و قطعا به جای نخواهد رسید.

جوکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: متاسفانه آژانس هم گاهی اوقات حرکت را سست می‌کند و در بعضی جاها نیز به صورت جدی سخت‌گیری می‌کنند البته تا الان هم آژانس نگفته که این گونه اقداماتی را می‌خواهد اما هر روز مطالبات جدیدی را عنوان می‌کند که این مطالبات هم تماما برخاسته از مطالبات آمریکایی‌ها است و آ‌ژانس امروز در ادامه و تداوم حرکت آمریکایی‌ها عمل می‌کند.

انتهای پیام

کد N353178

وبگردی