آفتاب

انتقاد از یک خاطره هاشمی رفسنجانی در تاسوعای23سال قبل

انتقاد از یک خاطره هاشمی رفسنجانی در تاسوعای23سال قبل

روزنامه وطن امروز در سرمقاله خود نوشت:

[keyword]هاشمي در خاطرات روز يکشنبه 30 تير 1370 مصادف با تاسوعاي حسيني مي‌نويسد: «يک نفر چيني پيش‌بيني کرده است که ساعت 8 امروز زلزله‌اي به قدرت 8/6 ريشتر در تهران روي خواهد داد. آمدن ما به لتيان هم بي‌ارتباط با اين نيست. گرچه خودم اصلا قبول ندارم فقط به خاطر بچه‌ها آمدم. با هليکوپتر به سد لتيان آمديم. هواي خوبي دارد. عصر همراه بچه‌ها خواستم اسکي روي آب ياد بگيرم. کمي دنبال قايق کشيده شدم، بدنم آمادگي براي چنين ورزشي ندارد. گرچه آسان است».در اين باره موارد ذيل قابل بيان است.

1- بي‌شک از منظر ديني زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا در تفکر تشيع از جايگاه انکارناپذيري برخوردار است. در ايام محرم ملت ايران با هر مرام سياسي- اجتماعي عملا سعي مي‌کنند براساس فرمايشات ائمه معصوم(ع) در ماتم سالار شهيدان عزاداري کرده و با مشارکت در سوگواري حسيني از الطاف معنوي بهره‌مند شوند. شيعيان جهان در دهه محرم متاثر از شعور ديني نسبت به تعظيم شعائر ناب عاشورايي همت گماشته و عظمت و مجد اسلام و تشيع را به نمايش جهاني مي‌گذارند. انصافا غم عزاي حسيني به قدري سنگين است که هيچ ايراني مسلماني نمي‌تواند در روز تاسوعا به تفريح و گشت و گذارهاي آنچناني و اسکي روي آب بپردازد. در اين ايام حتي در شهرهاي سني‌نشين نيز سني‌مذهب‌ها به احترامامام حسين(ع) مغموم و متاثر به نظاره مراسمات عزاي حسيني مي‌نشينند و از عزاداران التماس دعا مي‌کنند.

2- در فرهنگ ديني شرکت در مراسمات تاسوعا و عاشورا اوج اظهار ارادت نسبت به قافله کربلاست. اين ايام در فرهنگ تشيع از چنان عظمتي برخوردار است که اشتغال به امور دنيوي و حتي انجام کار منزل نيز در اين دو روز داراي کراهت است. در اين ميان پرداختن به تفريح و گشت و گذار و اسکي روي آب آن هم در عصر تاسوعا توسط رئيس‌جمهور يک دولت اسلامي و خانواده‌اش جاي خود دارد. پرداختن به تفريح و خوشگذراني در اين لحظات ارزشي که در نزد پيروان راستين ائمه اطهار(ع) از قداست غيرقابل وصفي برخوردار است عملا يک ناهنجاري اجتماعي– مذهبي به شمار مي‌رود. شايد عدم محکوم‌سازي صريح جشن و پايکوبي و هلهله شادي فتنه‌گران در ظهر عاشوراي 88 ريشه در چنين تفکرات و اعتقادات نامانوس با فرهنگ ملت ايران دارد.

کد N353066

وبگردی