آفتاب
لیگ جهانی 2014 والیبال؛

پیروزی دوباره مردان والیبال ایران مقابل ایتالیا/ شانس صعود بیشتر شد

پیروزی دوباره مردان والیبال ایران مقابل ایتالیا/ شانس صعود بیشتر شد

چهارمین و آخرین رویارویی تیم‌های ملی والیبال ایران و ایتالیا در مرحله مقدماتی مسابقات لیگ جهانی 2014 همچون دیدار سوم این دو تیم به سود ایران تمام شد. ملی‌پوشان والیبال ایران با کسب این امتیاز خود را 13 امتیازی کرده و شانس صعودشان را برای صعود به مرحله نهایی مسابقات بیشتر کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین دیدار تیم های ملی والیبال ایران و ایتالیا در چارچوب هفته پنجم مسابقات لیگ جهانی 2014 از ساعت 18:30 امروز یکشنبه در حضور دوازده هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی و با قضاوت داوری از قطر  آغاز شد.

شهرام محمودی، سعید معروف، قائمی، محمد موسوی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور و فرهاد ظریف(لیبرو) بازیکنانی بودند که اسلوبودان کواچ همچون دیدار روز جمعه برای آغاز دیدار امروز که چهارمین دیدار دو تیم در این دوره از مسابقات لیگ جهانی به حساب می‌آید، از آنها در ترکیب اولیه تیمش استفاده کرد.

این دیدار که چهارمین رویارویی دو تیم ایران و ایتالیا در مرحله مقدماتی لیگ جهانی 2014 و البته دومین دیدار خانگی تیم ملی والیبال مقابل ایتالیا به حساب می آمد در نهایت با نتیجه 3 بر صفر به سود ایران به پایان رسید. تیم ملی والیبال که پیش از این صاحب 10 امتیاز بود با کسب پیروزی در این دیدار 13 امتیازی شد و شانس صعود خود را برای صعود به مرحله نهایی مسابقات بیشتر کرد.

ست اول؛ 25 بر  22 به سود ایران
ترکیب منتخب امروز سرمربی تیم ملی والیبال در آغاز رقابت با ایتالیا که موفق شدند با یک دریافت خوب از سرویس بازیکن حریف صاحب اولین امتیاز بازی شدند. همین امتیاز استارت خوبی برای آغاز رقابت پایاپای بازیکنان دو تیم بود طوریکه خیلی زود نتیجه بازی در عدد 3 مساوی شد در این هنگام بود که خطای سرویس بازیکن ایتالیا امتیاز چهارم را برای ایران رقم زد و خیلی زود هم مجتبی میرزاجانپور پنجمین با یک پرش خوب امتیاز پنجم را برای ایران به دست آورد اما طبیعی بود که شاگردان مائورو بروتو اجازه ندادند روند امتیازآوری بازیکنان ایرانی به این راحتی ادامه پیدا کند.

با همه اینها اولین وقت فنی بازی وقتی گرفته شد که تیمایران با نتیجه 8 بر6 در جریان بود. بازیکنان ایران پس از استفاده از این وقت وقتی با سرویس بی نقص سعید معروف و بلافاصله بعد از آن آبشاری که محمودی زد، نتیجه 10 بر 6 را برای بازی و به سود خود رقم زدند.

اسکوربورد نصب شده در ورزشگاه دوازده هزار نفری نتیجه 12 بر 11 به سود ایران را نمایش می داد که خطای سرویس بازیکن شماره 4 ایتالیا امتیاز دیگری را به حساب تیم ایران واریز کرد. بلافاصله هم دفاع خوب موسوی در مقابل اسپک ایتالیایی امتیاز تیم ایران را به 14 رساند.

در ادامه اما دفاع ناقص بازیکنان ایران در مقابل اسپک ایتالیایی یک امتیاز به حساب آنها واریز کرد و این در حالی بود که بازی با نتیجه 14 بر 12 در جریان بود. شاگردان مائورو بروتو خیلی زود اختلاف امتیاز خود را با ایران به حداقل رساندند تا نشان دهند که به دنبال برتری در نیمه نخست رقابت با ایران هستند. این رقابت تا آنجا پایاپای دنبال شد که دو تیم به تساوی 15 بر 15 رسیدند اما محمئ موسوی با دفاع از منطقه 4 اجازه نداد این تساوی عمر زیادی داشته باشد و اینگونه دومین وقت فنی بازی هم سود ایران گرفته شد.

آرمین تشکری اولین بازیکن تعویضی  کواچ بود که به جای موسوی وارد زمین شد. بعد از ورود این بازیکن هم رقابت پایاپای دو تیم تا امتیاز مشابه 17 پیش رفت اما کار خوب سعید معروف در زدن اسپک ایران را یک امتیاز جلو انداخت و بعد از آن خطایی که راندوزو در زدن توپ داشت اختلاف امتیاز دو تیم را به عدد 2 رساند.

تیم ملی والیبال ایران تا برتری 23 بر 19 در این گیم هم پیش رفت اما بعد از آن با در دست گرفتن جریان بازی اختلاف خود به دو امتیاز رساندند اما این پایان کار نبود و در نهایت بازیکنان تیم ملی ایران با برتری محسوسی که در دفاع روی تور و البته دریافت ها داشتند، این گیم را با برتری 25 بر 22 خود تمام کردند. شهرام محمود آخرین امتیاز این گیم را برای تیم ملی ایران به دست آورد.

ست دوم؛ 25 بر 19 به سود ایران
فرهاد قائمی آغاز کننده ست دوم دیدار تیم های ملی ایران و ایتالیا بود که البته سرویس این بازیکن رقم خوردن یک امتیاز برای ایتالیایی ها را به همراه داشت. آنها بلافاصله پس از این امتیاز، دومین امتیاز را هم به اندوخته های خود اضافه کردند اما سعید معروف و شهرام محمودی به ترتیب این دو امتیاز را جبران کردند و اینگونه تابلوی نتایج نشان دهنده امتیازاتی شد که یکی پس از دیگری برای دو تیم به دست می آمد.

4 بر 3 به سود ایران نتیجه ثبت شده بر روی تابلوی نتایج بود که خطای شهرام محودی باعث مساوی شدن نتیجه بازی شد. بعد از آن راندوزو با سرویس خوبی که زد باعث برتری 5 بر 4 تیمش شد اگرچه همین بازیکن با خطایی که مرتکب شد باعث تساوی دو تیم شد. در این زمان اما آبشار میرزاجانپور باعث برتری 6 بر 5 ایران شد و اینگونه روند برتری ملی پوشان کشورمان در ست دوم آغاز شد. (7 بر 5)

هشتمین امتیاز تیم ملی ایران توسط موسوی و با دفاع روی تور عالی این بازی به دست آمد و کمک کرد تا اولین وقت فنی بازی در ست دوم به سود ایران گرفته شود. بعد از آن هم بازیکنان ایران با هماهنگی  خوبی که به خصوص در دفاع داشتند و خطایی که بارانوویچ مرتکب شد، مجموع امتیازات خود را دو برابر حریف کردند (10 بر 5).

ایتالیایی ها از هر روش برای حمله استفاده کردند تا به امتیاز برسند اما دفاع خوب ایران به جز یکی دو صحنه، مانع از به نتیجه رسیدن این حملات شد و به همین دلیل تیم ملی ایران توانست تا برتری 12 بر 7 هم پیش برود.

بعد از جاخالی معروف که دفع ناقص توپ توسط بازیکنان ایتالیا را موجب شد، این تیم توانست یکی از امتیازات عقب افتاده را جبران کند اما شهرام محمودی و عادل غلامی بازیکنانی بودند که با امتیاز آوری خود باعث شدند دومین وقت فنی این ست هم با نتیجه 16 بر 9 و به سود ایران گرفته شود. بعد از این وقت فنی تیم ایران در بازگشت به زمین توسط موسوی صاحب یک امتیاز دیگر شد و خود این بازیکن بود که با همکاری خوب با معروف و زدن یک آبشار محکم، امتیازات ایران را به 18 رساند در حالیکه ایتالیا در امتیاز 9 باقی مانده بود.

در این میان جیولی سابی موفق شد خود و تیمش را صاحب یک امتیاز کند اما این عملکرد وی قطع روند امتیازآوری ایران را موجب نشد. البته وقتی بازی با نتیجه 20 بر 11 در جریان بود، دریافت ناقص بازیکنان ایران یک امتیاز را به اندوخته های ایتالیا اضافه کرد و بعد از آن چند خطای دیگر ملی پوشان کشورمان کمک کرد تا ایتالیا به امتیاز 15 هم برسد و همین مسئله موجب درخواست وقت استراحت توسط اسلوبودان کواچ شد.

در بازگشت دو تیم به زمین آبشار غفور بیست و یکمین امتیاز را برای ایران ثبت کرد. این بازیکن با یک حرکت خوب دیگر امتیاز دیگری را برای تیم ایران به دست آورد. البته در این فاصله ایتالیایی ها هم صاحب دو امتیاز شدند تا اختلاف امتیاز دو تیم در عدد 5 بماند.

در ادامه این ست هم بازیکنان تیم ملی والیبال ایران با وجود یکی دو اشتباهی که مرتکب شدند، برتری خود را حفظ کردند و در نهایت به برتری 25 بر 19 دست یابند.

ست سوم؛ 25 بر 19 به سود ایتالیا
پیروزی در دو ست این احساس را ایجاد می کرئ بازیکنان تیم ملی والیبال ست سوم دیدار با ایتالیا را هم با انگیزه برد و دستیابی به یک پیروزی قاطع آغاز کنند هرچند اولین امتیاز این ست به نام ایتالیایی ها ثبت شد. آنها از اشتباه غفور که توپس ارسالی اش به خارج زمین رفت هم برای کسب دومین امتیاز خود استفاده کردند. وقتی امتیازات ایتالیا به عدد 3 رسید عادل غلامی اولین امتیاز تیم ایران را در این ست به دست آورد که تیم کشورمان با این بازیکن امتیازآوری در این ست را هم آغاز کند.

وقتی نتیجه بازی 4 بر 2 بود، بازیکنان ایتالیا از دفاع ناقص تیم ایران برای رسیدن به یک امتیاز دیگر استفاده کردند اما محمد موسوی اجازه نداد اختلاف سه امتیاز ایجاد شده پایدار باشد. بازگشت هماهنگی بازیکنان ایران در حمله و استفاده از موقعیت های ایجاد که در اوایل ست سوم تا حدی نامحسوس شده بود، باعث شد تا دو امتیاز دیگر هم بگیرند و تا امتیاز 5 پیش بروند اما در نهایت این ایتالیا بود که امتیاز هشتم را گرفت.

اگرچه کواچ به این امتیاز ایتالیا اعتراض داشت اما با تایید داور، اولین وقت فنی بازی با نتیجه 8 بر 5 و به سود ایتالیا گرفته شد. تیم ملی والیبال ایران اما در بازگشت به زمین با سعید معروف در خط حمله، به امتیاز ششم رسید اما در این دقایق اشتباهات بازیکنان ایران و موقعیت هایی که برای حریف ایجاد می کردند، بیشتر از آن بود که کاهش اختلاف امتیازات ایجاد شده را ادامه دار کند تا جاییکه نتیجه 11 بر 6 برتری ایتالیایی ها را نشان می داد.

همین مسئله باعث درخواست کواچ برای وقت استراحت شد اما در بازگشت دو تیم به زمین بازهم ایتالیا صاحب امتیاز شد. در این میان خطای قائمی هم کمک کرد تا ایتالیایی ها به امتیاز دیگری دست یابند در حالیکه ایران تنها 7 امتیاز در اختیار داشت.

البته پیش از آنکه اختلاف امتیاز دو تیم بیشتر شود بازیکنان ایران به خود آمدند و با کسب دو امتیاز متوالی به امتیاز 9 رسیدند و از اشتباه یار حریف هم برای کسب امتیاز دهم بهره بردند اما بازهم اشتباه و بازهم امتیازآوری ایتالیایی ها (14 بر 10)؛ بازیکنان ایران که در ست سوم پراشتباه ظاهر شدند با خطای سرویس غفور پانزدهمین امتیاز را برای ایتالیا ثبت کردند تا این تیم همچنان پیشتاز باشد.

کواچ وقتی بازی 17 بر 11 در جریان بود، دست به تعویض زد تا شاید به کاهش این اختلاف امتیاز ایجاد شده کمک کند اما این تعویض هم کمک حال تیم ایران برای جبران عقب ماندگی اش نشد. هر چه ایتالیایی ها خوب سرویس زدند، بازیکنان ایران خطای سرویس داشتند، یکی از عواملی که باعث شد خیلی از موقعیت ها را برای کسب امتیاز از دست بدهند.

در ا دامه و بعد از اینکه خطای تور ایتالیا را صاحب امتیاز 22 کرد، ایران یکی از امتیازهای عقب افتاده را جبران کرد (22 بر 17) اما این پایان کار نبود و ایتالیا تا کسب امتیاز لازم برای پیروزی در این ست پیش رفت. این ست با نتیجه 25 بر 19 به پایان رسید.

ست چهارم؛ 25 بر 20 به سود ایران
راندوزو اولین امتیاز ست چهارم را به نام خود و برای ایتالیا کسب کرد تا این تیم برتری به دست آمده در ست سوم را در این ست هم دنبال کند. هر چند این تیم ایران بود که تا امتیاز پنجم پیش رفت و با دو اختلاف امتیاز از حریف پیش افتاد.

البته ایتالیا سعی داشت با سرعت دادن به بازی نبض بازی در این ست را هم به دست بگیرد و تا حدودی هم موفق بود. این تیم حتی تا فاصله یک اختلاف امتیازی با ایران هم پیش رفت (6 بر 5) اما در نهایت اولین وقت فنی بازی زمانی گرفته شد که تابلو نصب شده در ورزشگاه دوازده هزار نفری، نتیجه 8 بر 6 به سود ایران را نشان می داد.

در بازگشت به زمین اما بازیکنان ایتالیا و ایران به نوبت صاحب امتیاز شدند تا آنجا که ایتالیایی ها موفق شدند خود را در امتیاز 9 به ایران برسانند و کار ایران را برای برتری در این ست سخت تر؛ اما کواچ و شاگردانش که می دانستند راه زیادی برای پیروزی در این بازی ندارند، خیلی زود فاصله ای با دو اختلاف امتیاز میان خود و حریف ایجاد کردند.

در جریان ست سوم (11 بر 10) داور به خاطر اعتراض های پیش از حد به سعید معروف و بازیکنی از ایتالیا اخطار داد. پس از آن و بعد از یازده امتیازی شدن ایتالیا، محمد موسوی با آبشار محکم و بی نقص خود میان ایران و ایتالیا یک پله اختلاف امتیاز دیگر ایجاد کرد. میرزاجان پور هم دیگر بازیکنی بود که با دو امتیاز متوالی خود کمک کرد تا ایران فاصله اش را با حریف کمی بیشتر کند (14 بر 11).

ثبت نتیجه 16 بر 13 به سود ایران باعث شد تا دومین وقت فنی این ست به سود ایران گرفته شود. بعد از یک دقیقه اما بازیکنان دو تیم وارد زمین شدند تا رقابت خود را در ست چهارم دنبال کنند. رقابتی که با کسب امتیاز برای هر دو تیم همراه بود. در این میان تیم ایران که اختلاف امتیاز خود را به چهار (18 بر 14) رسانده بود توانست با دستیابی به امتیاز نوزدهم و اختلاف پنج امتیازی، حاشیه امنی را برای خود ایجاد کند. حاشیه امنی که کمک کرد فرهاد قائمی با سرویس خوبش امتیاز 20 این ست را هم به نام تیم ملی ایران ثبت کند.

بعد از آن بازیکنان تیم ملی والیبال که در ست سوم که پراشتباه ظاهر شدند بازهم با خطاهای خود این موقعیت را ایجاد کردند که ایتالیا به چهار امتیاز متوالی دست یابد همین مسئله منجر به تقاضای وقت استراحت توسط کواچ شد. همین تصمیم سرمربی تیم ملی، بازیکنانش را تا پیروزی در این ست پیش برد.

به گزارش مهر، تیم ملی والیبال در حالی موفق به پیروزی مقابل ایتالیا شد که دیدار نخست مقابل این تیم در هفته پنجم لیگ جهانی را هم جمعه شب با برتری 3 بر صفر خود تمام کرده بود. البته ملی پوشان والیبال ایران هر دو دیداری که از هفته دوم لیگ جهانی و در زمین ایتالیا برگزار کرده بودند را واگذار کرده بودند.

تیم ملی والیبال در ادامه دیدارهای خود در لیگ جهانی والیبال جمعه آینده در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی میزبان لهستان است.

کد N352770

وبگردی