آفتاب
یک استاد دانشگاه:

در حوزه معرفت دینی اسلام، هیچ موردی با عقل در تضاد نیست

در حوزه معرفت دینی اسلام، هیچ موردی با عقل در تضاد نیست

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: حضور در بین جوانان و استفاده از اصول جدید و امروزی فن تبلیغ، از راه‎های اثرگذار تبلیغ است.

حجت‎الاسلام عنایت‎الله شامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، گفت: این روزها، روزهای تبلیغ و ابلاغ است و مهم‏ترین اصل نظام اعتقادی مسلمانان این است که خداوند به بندگان خود ابلاغ کرده و از آنان اطاعت امر خواسته است، زیرا که مواخذه و مجازات بدون ابلاغ و بیان قبیح است. در واقع ابلاغ یکی از حقوقی است که بندگان نسبت به خدا دارند.

وی افزود: خداوند توسط پیامبران خواسته خود را بیان کرده است و تبلیغ مهم‎ترین عامل ارتباط انسان با خود و خداوند است، لذا مهم‏ترین اصل انبیاء ابلاغی است که از سوی خداوند به جامعه بشری داشته و رشد جامعه بشری در گرو آن است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: خداوند برای ابلاغ خود دو جهت ظاهری و باطنی داشته است که این دو حجت انبیاء و عقل هستند و عقل ابزار معرفتی است که برای رسیدن به حقیقت به این دو بال نیاز دارد، به همین جهت تبلیغ دین و آگاهی دادن باید با مبانی عقلی همراه باشد تا انسان با این دو بال بتواند به سوی کمال پرواز کند.

وی اظهار کرد: در حوزه معرفت دینی اسلام، هیچ موردی با عقل در تضاد نیست و اگر تبلیغ دین با باور عقلی همراه شود تاثیر زیادی خواهد داشت، به همین جهت در قرآن نیز انسان‏‌ها به تفکر توصیه شده‌اند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در امر تبلیغ، صدور احکام مشخص نیست و ظنی است، ولی صدور احکام عقلی مشخص است، لذا مبلغان باید هنگام تبلیغ توجه داشته باشند که نقل و عقل هم‌گرایی داشته باشد و جایی که تبلیغ نتوانسته به خوبی عمل کند مطمئناً یا نقل مشکل داشته و یا با یافته‎های عقلی در تضاد بوده است.

وی به مبلغان توصیه کرد: دعوت مردم به غیر از زبان همراه با عملکرد و پیشینه رفتاری باشد مثلاً تبلیغ دین توسط فردی دروغ‌گو همواره زیر سوال می‌رود. همچنین تبلیغ دین با معیارهای اخلاقی هم‌خوانی داشته باشد.

این مسئول یادآور شد: در امر تبلیغ و ارتباطات باید پاسخ‌گویی به سوالات، این مدنظر باشد که در امر تبلیغ چه بگوییم؟ به چه کسی بگوییم؟ چرا؟ کجا؟ برای چه؟ که اگر به سوالات فوق به خوبی پاسخ داده شده و تبلیغ به خوبی برنامه‌ریزی شود، قطعاً مبلغ هر کجا قدم بگذارد موثر خواهد بود.

شامی افزود: ایجاد ارتباط با جوانان و آغاز گفت‌وگو با آنان تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. مثلاً دانشجویان مسائلی را که همراه با عقل است به خوبی می‌پذیرند، ولی چون در مساجد تبلیغ همراه با اصول رایج فنی امروزی نیست، توجه جوانان به مسجد کمرنگ شده است، به همین خاطر باید محتوای تبلیغات عقل‎پسند و جوانان پسند باشد.

وی تاکید کرد: امروز تبلیغات در مساجد سنتی است و در نحوه اجرا با اصول امروزی همگرایی ندارد که این روند باید تغییر کند، البته مبلغان فقط به حضور در مساجد اکتفا نکنند و با حضور در بین جوانان و مشارکت در فعالیت‎های آنان مانند بازی فوتبال وظیفه خود را انجام دهند.

انتهای پیام

کد N351958

وبگردی