آفتاب
خرم در گفتگو با مهر:

حل موضوع هسته ای مثل 5قطعنامه شورای امنیت علیه ایران زمان می برد

حل موضوع هسته ای مثل 5قطعنامه شورای امنیت علیه ایران زمان می برد

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران و 1+5 گفت: مسایل هسته ای ما نیاز به رفت و آمد بسیار دارد و هر بار که این مذاکرات شکل می گیرد، میزان اختلافات بین طرفین کمتر می شود و شرایط را برای دورهای بعد آسان تر می کند.

علی خرم کارشناس مسایل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 و با ارزیابی اش از آخرین دور این مذاکرات اظهار داشت:  از اردیبهشت ماه که  بحث و مذاکره برای نهایی کردن برنامه جامع شروع شد از همان زمان کسانی که در این کار تخصص داشتند اعلام کردند که ممکن است تا چند ماه و حتی یک سال این مذاکرات به طول بیانجامد و  باید همه موضوعات مطرح شود و در نهایت توافق نامه به شکل مطلوب در آید.

وی افزود: باید همه کسانی که فکر می کنند ظریف با یک بار جلسه گذاشتن یک متن را تهیه می کند برحذر داشت و نباید چنین تصوری وجود داشته باشد چرا که در این مذاکرات قرار است برنامه اعتماد سازی تدوین شود و حتماً  زمان می‌برد و هم ایران و هم کشورهای 1+5 خیلی از مسایل را مطرح می کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل یادآور شد: ممکن است مذاکرات به وین6، 7 و یا حتی بالاتر بیانجامد و حتماً باید این رفت و آمدهای دیپلماتیک شکل گیرد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی، گروه 1+5 و کشورهایی که در این امر موثر هستند، مقدمات نهایی توافق را فراهم کنند.

وی با تاکید بر این که نباید از برگزار شدن مذاکرات در طولانی مدت انتقاد کرد گفت: مسایل ما نیاز به رفت و آمد بسیار دارد و هر بار که این مذاکرات شکل می گیرد، میزان اختلافات بین طرفین کمتر می شود و شرایط را برای دورهای بعد آسان ترمی کند،دراین شرایط ایران یک بار با تمام اشکالاتی که طرف های مقابل می گیرد روبرو می شود.

خرم با بیان این که این تصور که مذاکرات به نتیجه نرسیده و نمی‌رسد، بدبینانه  و اشتباه است است،گفت: کسانی که تخصص بین المللی دارند به خوبی می داند در عرصه بین الملل این سبک مذاکره متداول و زمان بر است.زمان بری ناشی از اختلافات زیاد نیست و همان طور که پرونده هسته ای ما 5  قطعنامه در شورای امنیت را با خود اختصاص داد همان طور نیاز به زمان دارد تا مساله هسته ای ما حل شود چرا که شبانه این مساله حل نمی شود. باید در این باره صبور بود و از هرگونه موضوعی که مطرح می شود فعلا استقبال کرد.

وی افزود: همان گونه زمانی که یک نفر می خواهد صحت و درستی خود را اثبات کند به طرف مقابل اجازه می دهد همه حرفهایش را ارائه کند. تمام این صحبت ها باعث می شود مسایل واشکالات کمتر شود و حداقل به دو سه موضوع  کاهش یابد تا نتیجه حاصل شود.

این کارشناس مسایل بین الملل تاکید کرد: طرفین از ما می خواهند قابلیت هسته ای ایران افزایش پیدا نکرده، اورانیوم غنی سازی از 5 درصد بیشتر نشود. حل این مسایل ممکن است دو سه سال به طول بیانجامد. ما برای یک دوره باید نشان دهیم متعهد هستیم .

وی با بیان اینکه تغیراتی که در جریان مذاکرات پیش می آید در روند همه مذاکرات وجود دارد، گفت: نباید ابدا عجولانه قضاوت کرد، آن هایی که به موضوع آشنا نیستند عجولانه قضاوت می کنند .ایران نباید مرتبا بی قراری کند باید تحمل کرده تا بتوان به نتیجه رسید.

کد N351624

وبگردی