آفتاب

آمادگی سازمان ملل برای حل جنجال انتخاباتی افغانستان

آمادگی سازمان ملل برای حل جنجال انتخاباتی افغانستان

معاون فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان از آمادگی این سازمان برای حل جنجال انتخاباتی این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری بخدی، نیکلاس هیسم  روز گذشته در کنفرانس خبری در کابل گفت نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با هدف ایجاد اعتماد میان دو نامزد انتخاباتی به تاخیر افتاده است و بهتر است نامزدها و کمیسیون های انتخاباتی راه حلی را برای مشکل پیش آمده ارائه دهند.

معاون فرستاده ویژه سازمان ملل گفت که برای تعیین رئیس جمهور راه دیگری جز انتخابات وجود ندارد و مردم باید مطمئن شوند که از آرای آنها محافظت شده و تنها راه پیشرفت انتخابات است.

وی وظیفه سازمان ملل را حمایت از انتخابات افغانستان خواند و گفت این نهاد بین المللی برای ایجاد فضای اعتماد میان دو نامزد و کمیسیون های انتخابات با این افراد در تماس است.

معاون فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان با اشاره به برگزاری تظاهرات در کابل تاکید کرد که اعتراض مسالمت آمیز حق مدنی هر شهروند است و  این یک مسئله دموکراتیک است که هر کسی از حق خود استفاده کند و به دنبال حق شهروندی اش به صورت مسالمت آمیز باشد.

وی همچنین از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری خواست تا در شبکه های اجتماعی به طرح مسائل حساسیت برانگیز نپرداخته و گفت: اگر تظاهرات به خشونت کشیده شود پروسه انتخابات شاهد عقب گرد است و عواقب بدی به همراه دارد.

اظهارات این مقام سازمان ملل در حالی مطرح می شود که روز شنبه صدها نفر در کابل در اعتراض به آنچه که تقلب گسترده در انتخابات خواندند دست به تظاهرات زده و  از کرزای خواستند تا متقلبان را مجازات کند.

عبدالله عبدالله نامزد معترض دور دوم انتخابات اعلام کرده است که دیگر به فعالیت کمیسیون های انتخاباتی اعتماد نداشته و از جامعه جهانی به خاطر سکوت در قبال تقلب در دور دوم انتقاد کرده است.

عبدالله عبدالله که کمیسیون های انتخاباتی و دولت افغانستان را متهم کرده به نقع نامزد مشخص فعالیت می کنند، خواستار مداخله سازمان ملل در جنجال پیش آمده و نظارت این سازمان بر فعالیت های کمیسیون های انتخاباتی شده است.

عبدالله نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات این کشور خواسته تا شمارش آرای انتخاباتی را متوقف کنند.

وزیر خارجه پیشین افغانستان این کمیسیون را متهم کرده که در خواندن آرای انتخاباتی به نفع رقیب وی "اشرف غنی احمدزی" تقلب مهندسی شده انجام می دهد.

وی تقلب انجام گرفته در کمیسیون انتخابات را بسیار گسترده خواند و گفت رقم 7 میلیون شرکت کننده در انتخابات دور دوم که از سوی این کمیسیون اعلام شده صحت ندارد.

این در حالی است که سازمان ملل از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواسته است در مورد تخلفات و شکایات انتخاباتی خویشتنداری کنند. این سازمان همچنین از کمیسیون انتخابات خواسته با صرف زمان کافی به شکایات رسیدگی کرده و نتیجه را اعلام کند.

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان نیز از میانجیگیری سازمان ملل برای حل مشکل به وجود آمده ابراز خوش بینی کرده و آن را یک گام مناسب در راستای حل مشکل پیش آمده معرفی کرده است.

کد N351416

وبگردی