آفتاب

هشدار کشورهای حوزه بالتیک به حمایت از تحریم‌های بیشتر علیه روسیه

هشدار کشورهای حوزه بالتیک به حمایت از تحریم‌های بیشتر علیه روسیه

کشورهای حوزه بالتیک اعلام کردند در صورتی‌که بحران اوکراین تداوم یابد و تنش‌ها در شرق این کشور از میان نرود، از تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در نشست آتی اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چند ساعت پس از آغاز آتش‌بس روز جمعه، جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین به پست‌های نظامی اوکراین در مرز روسیه و یک پایگاه نظامی حمله کرده و تلاش کردند تا یک پایگاه هوایی نیز حمله کند.

اوایل روز جمعه رهبران آمریکا، فرانسه و آلمان توافق کردند تا اگر روسیه در انجام اقدامات سریع در خنثی‌سازی تنش‌ها در مرز اوکراین ناکام ماند، علیه مسکو تحریم‌های جدید اعمال کنند. رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند تا در این‌باره در نشست آتی بروکسل به گفت‌و‌گو بپردازند.

لتونی، لیتوانی و استونی که همگی در حوزه بالتیک قرار دارند، اعلام کرده‌اند که اگر روسیه به حل بحران اوکراین کمک نکند، از تحریم‌های جدید علیه مسکو حمایت می‌کنند.

نخست‌وزیر لتونی پس از دیدار با همتایان خود از لیتوانی و استونی و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپایی در تالین، پایتخت استونی گفت: اگر در بحران اوکراین هیچ تغییری حاصل نشود، لتونی از تحریم‌های جدید علیه مسکو حمایت خواهد کرد.

نخست‌وزیر لیتوانی نیز گفت که موضع‌اش همانند همتای لیتوانیایی خود است و نخست‌وزیر استونی نیز اعلام کرد اگر بحران اوکراین به‌ویژه ناآرامی‌ها در شرق این کشور حل و فصل نشود، تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه مسکو تنها انتخاب خواهد بود.

تاکنون، اتحادیه اروپا اقدامات تنبیهی و تحریم‌های محدودی را علیه مسکو اعمال کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر اشخاص و شرکت‌های روسی – اوکراینی اشاره کرد.

با این حال ایتالیا، آلمان و یونان که روابط تجاری و انرژی نزدیکی به مسکو داررند، نگران تأثیرات بالقوه این تحریم‌ها هستند.

باروسو نیز پس از این نشست با نخست‌وزیران کشورهای حوزه بالتیک به اعضای اتحادیه اروپا تأکید کرد تا به یک موضع مشترک در رابطه با تحریم‌های جدید علیه روسیه دست پیدا کنند و افزود: من خواستار یک موضع مشترک هستم.

انتهای پیام

کد N351197

وبگردی